Nieuwe onthullingen zetten Facebook verder onder druk

Voor de derde keer in een paar weken zijn er interne gegevens van Facebook openbaar geworden. De laatste onthullingen suggereren dat oproepen tot geweld en haatberichten in India, de grootste markt van Facebook, onvoldoende werden bijgehouden. De roep om meer toezicht wordt luider.

De Amerikaanse internetgigant Facebook staat onder druk na nieuwe onthullingen over zijn omgang met oproepen tot geweld in zijn belangrijkste markt India. Zoals verschillende Amerikaanse media in het weekend meldden, onder verwijzing naar interne bedrijfsdocumenten, had het bedrijf nagelaten desinformatie en haatzaaiende berichten op zijn Indiase platforms aan te pakken, ondanks aanwijzigingen van de eigen analisten. Facebook is zich ervan bewust dat een zwakke moderatie zijn platforms kwetsbaar maakt voor misbruik.

Facebook is eerder door voormalig productmanager Frances Haugen al beschuldigd de eigen winst boven de bescherming van hun users te stellen, met desastreuze gevolgen voor mensen, democratie en de samenleving. Een andere klokkenluider volgde vorige week en meldde interne discussies waarin vermeende Russische inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 werd gebagatelliseerd via de diensten van Facebook, aldus de Washington Post.

Facebook heeft de aantijgingen met klem ontkend. Maar de onthullingen hebben de roep om strengere regelgeving voor Facebook en internetbedrijven als geheel doen toenemen.

"Meer foto's van dode mensen dan in mijn hele leven"
Volgens de laatste onthullingen hadden Facebook-analisten in India vanaf december 2019 een sterke stijging van "geruchten en oproepen tot geweld" opgemerkt. Het was bijzonder onrustig op Whatsapp in februari 2020, toen tientallen mensen omkwamen bij botsingen tussen hindoes en moslims in India, meldde de Wall Street Journal. De groep stuurde er naar eigen zeggen vervolgens verschillende onderzoekers heen om met gebruikers te praten over hun ervaringen met het algoritme van het platform.

Al in februari 2019 hadden onderzoekers een fictief Facebook-profiel aangemaakt van een 21-jarige gebruiker in Noord-India. Zonder tussenkomst van de onderzoekers werd het profiel overspoeld met "propaganda" voor de hindoe-nationalistische regeringsleider Narendra Modi en "haatzaaiende taal tegen moslims", zo meldt de Washington Post op basis van een interne memo. "Ik heb in de afgelopen drie weken meer beelden van dode mensen gezien dan in mijn hele leven," schreef de onderzoeker die het experiment leidde, volgens de "New York Times".

India is in gebruikersaantallen de grootste markt voor Facebook. Volgens de media bleek echter uit interne documenten dat het grootste deel van het budget voor de bestrijding van desinformatie bestemd was voor de VS, hoewel die minder dan 10 procent van de gebruikers vertegenwoordigen.

Een woordvoerder van het bedrijf zei dat ze de strijd tegen haatberichten in niet-Engelse talen nu heeft opgevoerd. "Haatzaaien tegen gemarginaliseerde groepen, waaronder moslims, neemt over de hele wereld toe" en Facebook "verbetert de handhaving van zijn regels" om dit aan te pakken, aldus de woordvoerder.

Facebook opnieuw onder druk (Foto- Unsplash Roman Martyniuk)
Facebook opnieuw onder druk (Foto- Unsplash Roman Martyniuk)