Britten gaan op de vuist voor benzine, pompen staan bijna droog

Veel benzinestations in het Verenigd Koninkrijk staan droog, er is zeer moeizaam aan bezine te komen voor de Britten. Vakbonden hebben de regering opgeroepen om noodbevoegdheden te gebruiken om voor de maatschappij belangrijke werknemers voorrang te geven bij het verkrijgen van brandstof.

De British Medical Association waarschuwde dat als benzinepompen droogstaan "er een reëel risico bestaat dat zorgpersoneel hun werk niet kunnen doen". Ook het Royal College of Nursing en de vakbonden Unison en GMB vroegen om voorrang. Minstens één NHS-organisatie (zorgorganisatie) heeft te kampen met een personeelstekort als gevolg van de brandstofcrisis, zei de artsenbelangenvereniging EveryDoctor.

Door de tekorten aan benzine en diesel bij tal van tankstations zijn er al dagen hamsteraankopen en lange wachtrijen. Volgens de Petrol Retailers Association, die ongeveer 5.500 onafhankelijke tankstations vertegenwoordigt, zit tweederde van de leden zonder brandstof. De vraag is tot 500 procent hoger, zei verenigingsbaas Brian Madderson van de omroep BBC Radio 4. Madderson zei dat 50 tot 90 procent van de tankstations leeg is, de andere dreigden binnenkort op te drogen.

Achtergrond hiervan is een enorm tekort aan vrachtwagenchauffeurs, dat voorheen leidde tot lege schappen in de supermarkten. Vanwege de coronapandemie zijn een aantal rijlessen en examens uitgesteld. Daarnaast emigreerden zo'n 20.000 geschoolde arbeiders, voornamelijk uit Oost-Europa, vanwege de Brexit - maar nieuwe, strenge immigratieregels verhinderen nu immigratie.

Om de problemen het hoofd te bieden is de regering van plan om onder meer werkvisa af te geven voor maximaal 5.000 buitenlandse vrachtwagenchauffeurs. Daarnaast moeten jaarlijks tienduizenden rijexamens mogelijk worden gemaakt. Daarnaast moeten de arbeidsomstandigheden worden verbeterd. Zoals de krant 'The Times' meldde, zullen soldaten op korte termijn als vrachtwagenchauffeur inspringen. Het kan echter wel een week duren voordat de soldaten als chauffeur aan de slag kunnen.

De burgemeester van Londen, Sadiq Khan, heeft ook opgeroepen om mensen in systeemrelevante beroepen voorrang te geven bij tankstations. Geselecteerde benzinestations mogen alleen worden gebruikt door mensen die in belangrijke industrieën werken en naar hun werk moeten rijden, zei de Labour-politicus. "De regering moet dringend de stappen onderzoeken die nodig zijn om dergelijke maatregelen te initiëren", zei Khan.

Ondertussen heeft Edwin Atema, leider van de Dutch Trade Unions, gezegd dat EU-chauffeurs niet zullen terugkeren om het VK te helpen "uit de shit te komen".

Hij zei dat de kortetermijnvisa die de Britse regering overweegt, niet voldoende zijn om buitenlandse vrachtwagenchauffeurs over de streep te trekken.