Amazon verwijdert miljoenen neprecensies

Veel kopers baseren hun aankopen op internet op de beoordelingen van andere kopers. Maar helaas staan er miljarden nepreviews op internet, ook bij het gigantische Amazon. De groep treedt hier consequent tegen op, investeert hier veel geld in en onderneemt juridische stappen tegen verkopers en instanties.

Volgens "Spiegel" heeft de Amerikaanse verzendgigant Amazon wereldwijd meer dan 200 miljoen valse productrecensies, zogenaamde "neprecensies" opgespoord en verwijderd. Dat blijkt uit interne informatie, meldt het blad. Slechts een paar jaar geleden was het aantal verwijderde nepreviews zo'n 13 miljoen.

De Amazon groep heeft sinds 2018 alleen al in Duitsland 30 rechtszaken aangespannen tegen verkopers en heeft de afgelopen jaren 17 dwangbevelen uitgedeeld, zo meldt het tijdschrift. De online retailer heeft 150.000 euro aan boetes opgelegd aan verkopers en bureaus die met de gekochte reviews de verkopen proberen te manipuleren.

Het aantal "nepreviews" groeit snel
De groei van het aantal foutieve productreviews is enorm, citeerde de "Spiegel" van de groep. De reden is ook de "voortdurende verbetering van de herkenning". De groep geeft nu wereldwijd 700 miljoen dollar (595 miljoen euro) uit aan medewerkers en software om valse beoordelingen op hun websites te ontdekken. In Duitsland is juridische vervolging soms moeilijk, omdat het aanbieden van valse productrecensies over het algemeen niet strafbaar is.

Niet alleen Amazon, maar ook andere bedrijven ondernemen juridische stappen tegen de verkopers van onjuiste beoordelingen. Dit is ook een probleem voor reisportalen, bijvoorbeeld als daar verzonnen hotelbeoordelingen zijn geplaatst. Echter, civiele rechtszaken tegen taxateurs zijn soms lastig omdat zij vaak vanuit het buitenland opereren.