Historische Safari Rally maakt succesvolle comeback

Na bijna twintig jaar is het wereldkampioenschap rally afgelopen week weer neergestreken op Afrikaanse bodem en dat kan maar één plek zijn: de historische en zelfs legendarische Safari Rally is terug, verreden op de Keniaanse vlakten.

Het was op dag één al een slopende rally, met name in de uiterst lastige derde proef: de ophanging van Elfyn Evans' Toyota liep zware schade op, zijn dag was voorbij. Sebastien Ogier schoot rechtdoor bij een kruising en verloor veel tijd, Thierry Neuville overkwam hetzelfde én kampte met een ontplofte band in de zevende proef.

Dani Sordo crashte met zijn Hyundai, Ott Tänak had in proef zeven met zware bandenproblemen te kampen en Kalle Rovanperä's Toyota kwam in diezelfde proef vast te staan in het zand. Zo had Neuville met zijn Hyundai na een tumultueuze eerste dag alsnog de leiding, voor de Japanse Toyota-rijder Takamoto Katsuta - Ogier en Gus Greensmith stonden al op bijna twee minuten.

Op dag twee wijzigde er vrijwel niks, tot de laatste proef: de wolken braken open boven de Keniaanse vlakten, wat hier en daar wat glijpartijen opleverde. Tänak moest zelfs even stoppen om het raam schoon te maken, waardoor Ogier hem in de stand kon passeren.

Neuville had de touwtjes stevig in handen...tot de veertiende proef: de Belg raakte onderweg een steen, liep zware schade rechtsachter op en moest opgeven, het kon niet meer gerepareerd worden. Katsuta en Ogier streden zo ineens om de winst, wat nog even flink spannend werd.

Met nog twee proeven te gaan had Ogier zijn achterstand exact goedgemaakt: de twee leiders hadden exact dezelfde tijd. De ervaring van Ogier gaf vervolgens toch de doorslag en samen met navigator Julien Ingrassia pakte hij de winst, 22 seconden voor Katsuta en diens navigator Dan Barritt, terwijl Tänak met Martin Järveoja op een ruime minuut derde werd.