Dubbele winst Rea in World Superbikes Estoril

Op het circuit van Estoril in Portugal is het tweede weekeinde in het World Superbikes-kampioenschap afgesloten. De Nederlander Michael van der Mark deed het op de BMW iets minder goed dan in het eerste raceweekeinde, maar bij tijd en wijlen had hij wel een prima tempo te pakken.

Race één
De race begon met Jonathan Rea op de Kawasaki weer eens voorop, met Ducati-rijder Scott Redding naast hem en de Yamaha van Toprak Razgatlioglu daar weer naast, Michael van der Mark parkeerde zijn BMW op plek twaalf op de grid.

Redding nam bij de start de leiding, voor Razgatlioglu, Rea, Michael Ruben Rinaldi en Lucas Mahias. De voorste twee reden ronde na ronde een beetje weg op hun zachtere banden, Rea's hardere banden moesten later hun werk gaan doen.

Rinaldi reed eenzaam achter Rea, Garrett Gerloff zat op plek vijf en nadat zowel Alex Lowes als Eugene Laverty onderuit gingen reed Van der Mark na ook een fraaie opmars inmiddels op de zesde stek. Opvallend knap, want zijn meer ervaren BMW-teamgenoot Tom Sykes was van plek vijf juist weggezakt naar de vijftiende stek.

Met vier ronden te gaan vond Rea op zijn inmiddels betere banden de aansluiting bij Razgatlioglu en Redding, terwijl Gerloff de vierde plek van Rinaldi in handen nam. Rea probeerde alles, maar kwam niet voorbij Razgatlioglu en werd derde, Redding pakte de winst. Gerloff werd vierde, voor Rinaldi, Chaz Davies en Van der Mark.

Superpolerace
Met dezelfde opstelling begon de korte superpolerace en dit keer pakte Rea de leiding, voor Redding en Razgatlioglu. Dat leverde gelijk een mooi duel op, waarbij de Turkse Yamaha-rijder de leiding nam.

Rea knokte zich terug en nam plek één terug, Redding duelleerde om plek drie met Gerloff. De overwinning van Rea kwam niet in gevaar, Razgatlioglu hield Redding van het lijf en werd tweede. Van der Mark reed een kleurloze race en werd dertiende.

Race twee
De uitslag van de superpolerace vormde de startgrid voor race twee, waar Redding de leiding pakte - Razgatlioglu startte de vroeg, hield gelijk in en verloor zo een handvol posities. Rea vertrok niet best en verloor posities, Redding werd gevolgd door Ducati-teamgenoot Rinaldi.

In ronde twee ging het al fout: Gerloff verloor de controle over zijn Yamaha en ramde Rinaldi - en zichzelf - onderuit. Redding en Razgatlioglu sloegen zo een gaatje, maar de Turk kreeg voor zijn valse start twee long lap penalties.

Rea kon zo opschuiven, net als Chaz Davies: de veteraan kwam van het middenveld knap naar voren. Ronde na ronde reden Redding en Rea verder weg, waarbij de wereldkampioen de druk hoog op bleef voeren. Met succes, want met zeven ronden te gaan schoof Redding onderuit en kon Rea in principe rustig naar de winst rijden.

Davies kwam in de slotfase nog een beetje in de buurt, maar daar bleef het wel bij. Rea pakte de winst, voor Davies en de knap teruggevochten Razgatlioglu, met Lowes, Andrea Locatelli en Van der Mark achter zich - Redding pakte met de veertiende plek nog wel twee punten.