Formule 1 in Nederland vanaf 2022 te zien via Viaplay; GP Zandvoort blijft gratis

Het nieuws dat maandag via Chris Woerts uitlekte, is donderdagochtend bevestigd in een persbericht. De Grands Prix in de Formule 1 zullen met ingang van volgend jaar alleen nog te bekijken zijn via de streamingdienst van Viaplay, het dochterbedrijf van Nordic Entertainment Group (NENT Group).

De rechten zijn tot en met 2024 vastgelegd. Alle races en bijbehorende programma's over Formule 1 zullen via de streamingdienst te zien zijn. Zes Grands Prix zijn straks gratis te bekijken, waaronder de race in Zandvoort. Welke Viaplay-abonnementen er zullen komen en wat dat allemaal moet gaan kosten wordt op een later moment bekendgemaakt.

Ziggo bevestigde dinsdag naast de rechten hebben gegrepen. Het bedrijf zegt dat de tarieven van de uitzendrechten in de afgelopen negen jaar zo sterk zijn gegroeid, dat het niet mogelijk bleek om de Formule 1 bij Ziggo Sport te houden. Volgens Woerts zal de NENT Group 33 miljoen per jaar overmaken voor de TV-rechten. Dit bedrag is niet bevestigd in het persbericht. 

Het gerucht ging dat F1TV Pro, de officiële streamingsdienst van de Formule 1, daardoor in Nederland niet meer beschikbaar zou zijn. In de aankondiging van het nieuws maakte de partij echter bekend dat dat niet het geval is. F1TV Pro is ook in de overige landen waar NENT de Formule 1-rechten in handen heeft nog gewoon beschikbaar.

Naast de Formule 1 wil de NENT Group ook kijkers lokken met Duits voetbal. Viaplay heeft de exclusieve uitzendrechten op wedstrijden van de Bundesliga, de hoogste voetbalcompetitie in Duitsland binnen. Ook dit nieuws is inmiddels bevestigd. De kans is ook groot dat het darten volgend jaar op dit platform te zien zal zijn, maar daar is nog geen uitsluitsel over. 

Anders Jensen, president en CEO van de NENT Group, zei in een statement: “Nederland is een ideale markt voor Viaplay en een zeer aantrekkelijke volgende stap in onze ambitie om de Europese streamingkampioen te worden. Middels onze meerjarige samenwerkingen met de belangrijkste rechtenhouders binnen de sport, in combinatie met onze groeiende hoeveelheid originele en exclusieve content, kunnen we de Nederlandse kijkers iets nieuws en unieks bieden. Gezien het contentaanbod heb ik er vertrouwen in dat we ons doel van 4,5 miljoen internationale leden aan het eind van 2025 zullen halen."