IndyCar: Van Kalmthout 20e op oval Texas, Dixon wint in 19e jaar

Op de Texas Motor Speedway is zaterdagnacht de eerste race van de double header in de IndyCar Series verreden. Dat was zo nu en dan spannend, Rinus van Kalmthout kende een behoorlijk moeizame race.

Vanwege regenval op zaterdag ging er een streep door de kwalificatie en werd de stand in het kampioenschap gebruikt om de grid te vormen voor de 212 ronden lange eerste race: Alex Palou stond zo op poleposition, naast Will Power en voor Scott Dixon en Colton Herta - Rinus van Kalmthout vertrok vanaf plek acht.

Dixon nam snel de leiding over van Palou, verder kabbelde het rustig voort tot men na bijna zestig ronden de eerste stops kwam maken: Sebastien Bourdais kreeg een roei van Josef Newgarden en knalde de muur in, Van Kalmthout had de nodige mazzel en kwam er precíes tussendoor, zonder schade.

Met Dixon en Palou voorop en Van Kalmthout op acht konden we weer door, maar de Nederlander kreeg het richting de helft van de race zwaar: Tony Kanaan, Ed Jones, Felix Rosenqvist, Pietro Fittipaldi en Marcus Ericsson gingen er voorbij. De tweede serie pitstops gaf Dixon een grotere voorsprong, maar Rosenqvist en ovaldebutant Scott McLaughlin stegen door hun vroege stop naar de tweede en derde plek, voor Palou.

Na de stops reed Rosenqvist in indrukwekkend tempo naar leider Dixon, met een kwart race te gaan ging het fout: de Zweed zette James Hinchcliffe op een rondje, waardoor de Canadees in de vuile lucht terecht kwam en hard de muur in ging. Op Van Kalmthout na kwam iedereen nieuwe banden en brandstof halen, de Nederlander was kort daarvoor noodgedwongen al binnen gekomen.

Voor nummer vijf Ericsson ging de stop helemaal fout: rechtsachter zat er niet (meer) op en dus moest hij teruggeduwd worden, waardoor de Zweed vijftien plekken inleverde. Ook Rosenqvist's stop was niet best: hij zakte elf plekken, McLaughlin schoof op naar de tweede positie, voor Pato O'Ward en achter leider Dixon.

Met dik twintig ronden te gaan tikte Herta vanaf een goede positie de muur aan, zijn race zat erop, maar hij kon wel zonder caution richting pitstraat. Dixon's overwinning kwam niet meer in gevaar en daarmee schreef de grootheid weer historie: 2021 is nu het negentiende (!) jaar waarin hij minstens één race wint. McLaughlin werd tweede, voor O'Ward, Palou en Graham Rahal, Van Kalmthout finishte een moeilijke race als twintigste.