De Vries wint ePrix Valencia na bizarre slotfase, Frijns 6e

Nyck de Vries heeft de eerste van twee Formule E-races op het circuit van Valencia gewonnen. De Nederlandse Mercedes-coureur won na een bizarre slotfase, waarin het energiepeil van veel van de auto's richting de nul ging.

De poleposition was oorspronkelijk voor Stoffel Vandoorne, maar zijn Mercedes-team had een blunder gemaakt met de banden: door een typefout kwam een serienummer niet overeen met hetgeen door was gegeven aan de FIA, waardoor de Belg achteraan moest starten.

De race begon zo op een nat Spaans circuit en achter de safety car met Antonio Felix da Costa op de pole en Maximilian Günther naast hem, Alex Lynn en Sebastien Buemi stonden op rij twee, Nyck de Vries vertrok als zevende en Robin Frijns als vijftiende.

De Vries kende een ijzersterke openingsronde en steeg naar plek vier, Buemi viel terug en werd ook nog eens van achteren geraakt door André Lotterer. De Zwitser bleef staan en daarmee werd de race gelijk geneutraliseerd, aangezien hij op een gevaarlijke plek stond.

Na een paar minuten kwam de safety car binnen en konden we weer door, waarna De Vries zich snel langs Lynn én Günther naar plek twee knokte. Voor de Duitser was het niet heel veel later zelfs helemaal klaar: hij gleed rechtdoor de grindbak in en tegen de banden aan.

Bij de herstart ging Alexander Sims met de Attack Mode - die hij achter de safety car grotendeels vergooide - langs Oliver Rowland naar plek vier, waarna hij ook Lynn pakte. Sergio Sette Camara reed na een duel met Mitch Evans met een kwartier te gaan de grindbak in: safety car, net op het moment dat De Vries de Attack Mode activeerde.

Met tien minuten te gaan kwam de safety car weer binnen, met Da Costa en De Vries voorop en Frijns door al het gedoe inmiddels op de achtste plek. De Limburger schoof zelfs nog verder door: Pascal Wehrlein en Norman Nato lagen met elkaar in de clinch, waar Frijns van profiteerde met een dubbele inhaalactie, gevolgd door een succesvolle actie op Lynn.

Lotterer was de volgende die de grindbak van dichtbij ging bekijken, met weer een safety car-situatie als gevolg. Da Costa en De Vries reden bij de herstart op kop, Sims, Rowland, Frijns en diens teamgenoot Nick Cassidy completeerden de voorlopige top-6.

De laatste twee ronden werden een knotsgekke aangelegenheid, want door de safety car-situaties - waarbij de beschikbare energie terug wordt geschroefd - zat bijna het hele veld in de problemen. De Vries was bijna de enige die er nog prima bij zat en doodsimpel pakte hij dan ook de leiding én kwam hij als eerste over de finish.

Achter De Vries zat Rowland dicht in de buurt, maar hij stond op 0,0 procent energie. Sims finishte als derde, nota bene voor de helemaal naar voren geschoven Nico Müller, maar die twee eindigden net als nummer vijf Vandoorne - ook hij was helemaal naar voren gereden - op nul komma nul procent, met Cassidy (6e) op 0,1 procent, net als René Rast (7e), terwijl Frijns (8e) ook op nul stond.

De finishvolgorde zou duidelijk niet de uitslag worden, en al snel werd bekend dat Rowland en Sims in elk geval uit de uitslag werden gehaald. Zo konden De Vries, Müller en Vandoorne het podium betreden, waarbij de laatste twee zelfs nog het grind in zijn geweest. Frijns werd als zesde geklasseerd, slechts twaalf coureurs werden uiteindelijk in de uitslag gezet, een aantal van hen met grote moeite.