Unilever wil niet meer 'normaal' doen

Levensmiddelenfabrikant Unilever heeft besloten voor schoonheids- en verzorgingsproducten de term 'normaal' niet meer gebruiken in de omschrijving. Uiteraard wordt dat gedaan onder het mom van meer inclusiviteit.

Het bedrijf neemt dat besluit na kritiek op non-inclusiviteit bij hun advertenties en de benaming van de producten. Zo werd afgelopen jaar in India bijvoorbeeld al de witmakende gezichtscrème 'Fair & Lovely' gewijzigd naar 'Glow & Lovely'. De termen 'eerlijk', 'wit' en 'licht' op de verpakking zouden ten onrechte een bepaald schoonheidsideaal suggereren. In 2017 kreeg het bedrijf al stevige kritiek te verduren voor een advertentie waarin een zwarte vrouw haar topje uitdoet om een witte vrouw te onthullen.

De reden dat ze het woord 'normaal' willen verwijderen uit hun uitingen heeft te maken met een 'belangrijke stap richting een meer inclusieve definitie van schoonheid'. Ook is het plan om de modellen niet meer te photoshoppen in de reclame-uitingen. Vanaf volgend jaar maart zal het woord 'normaal' niet meer voorkomen bij de verzorgingsproducten van Unilever.