Werknemers bij Coca-Cola moeten 'minder wit zijn'

Een presentatie die gebruikt werd bij diversiteitstraining voor werknemers van Coca-Cola is in het nieuws gekomen vanwege discriminerend taalgebruik richting de blanke werknemers van het frisdrankconcern.


Unwoke activiste Karlyn Borysenko legt uit (Bron: YouTube)

De presentatie is gemaakt door anti-racisme-activiste Robin DiAngelo en bevatte vage termen als 'probeer minder blank te zijn'. De enigszins bijzondere DiAngelo vindt dat blanken zich sowieso niet moeten afvragen óf ze racistisch zijn, maar vooral hóé ze racistisch zijn. 

"In de Verenigde Staten en Westerse landen zijn blanken zo getraind dat ze zichzelf inherent superieur voelen", aldus de vrouw, die met haar racisme-trainingen inmiddels best rijk is geworden en nu dus zelfs met haar racistische meuk bij Coca-Cola aan de bak komt. "Rond de leeftijd van 3 á 4 jaar oud weten kinderen al dat het beter is om blank te zijn."

Maar goed, de werknemers van de frisdrankgigant kregen gelukkig ook te horen hoe ze dan minder blank konden zijn, hieronder volgen een aantal bruikbare tips voor alle blanken. "Wees minder dominant, wees minder overtuigd van je gelijk, stel je minder verdedigend op, gedraag je nederig, luister, geloof anderen, breek met de apathie en breek met de blanke solidariteit." Goede raad, maar niet alleen voor blanken.

Zwarten kunnen blijkbaar niet racistisch zijn, want die kwamen niet aan bod tijdens deze diversiteitstraining. Mevrouw DiAngelo is echter wel voor discriminatie, maar dan vooral voor positieve discriminatie, maar "Dat is inmiddels volledig afgebroken", stelt ze sneu.

Als mensen zeggen: "Ja maar, ik heb geleerd dat ik iedereen hetzelfde moet behandelen", dan betekent dat dat die persoon niet zelfbewust is en cultuur niet begrijpt. Aldus DiAngelo. Het is namelijk niet genoeg om aardig tegen zwarten te zijn. "Aardig zijn is niet anti-racisme. Als je alleen maar aardig bent vererger je juist het racisme in de wereld", aldus de bijzonder doordachte gedachtekronkel van DiAngelo.

Rechtzaken
Experts verwachten dat Coca-Cola met het binnenhalen van deze extremist wel eens een groot aantal rechtzaken tegemoet kan zien. Vele werknemers voelen nu dat ze hun promotie misschien aan hun neus hebben zien voorbijgaan puur vanwege hun huidskleur.