Eneco stopt deur tot deurverkoop: ‘Klanten ervaren deur tot deur als opdringerig’

Eneco stopt met de deur tot deurverkoop van energiecontracten. Het bedrijf vindt verkoopgesprekken aan de deur te opdringerig, te moeilijk controleerbaar en er zijn nog altijd te veel misstanden bij deze vorm van verkoop. Meer hierover in het AD.

Eneco hieeft hierover zelf het volgende bericht op hun website geplaatst:

'Eneco stopt met het aan de deur verkopen van energiecontracten bij Nederlandse huishoudens. Vertrouwen is een belangrijk element in een succesvolle energietransitie en dat is wat Eneco ook nastreeft bij de verkoop van nieuwe energiecontracten. Klanten ervaren deurverkopen steeds vaker als opdringerig en helaas zijn er in de sector ook misstanden te constateren. Ondanks dat wij ons continu inzetten voor een hoog kwaliteitsniveau, is dit moeilijk controleerbaar bij deurverkopen. Dit heeft negatieve invloed op het vertrouwen van consumenten in deurverkopen en het past niet bij de wijze waarop Eneco energiecontracten wil verkopen. Dat is voor Eneco reden om met deurverkopen te stoppen.

Kwaliteit
Eneco heeft zich altijd ingezet om een hoog kwaliteitsniveau van de deurverkopen te waarborgen. Daarbij stonden transparantie, eerlijkheid en duidelijkheid centraal. Dit zorgde er steeds weer voor dat wij een hoge score kregen in de kwaliteitsmetingen van de deurverkopen. Eneco heeft zich daarnaast ingezet voor het verhogen van het kwaliteitsniveau in de sector, onder meer door bij te dragen aan de ontwikkeling van stichting Centraal Intermediair Register Energiemarkt (CIRE) en de ontwikkeling van een gedragscode voor de energiesector. Helaas leidt dit bij deurverkopen niet tot de kwaliteitsverbetering die Eneco nastreeft, bijvoorbeeld rondom het inperken van de looptijden voor deurverkopers en de klachtenafhandeling.

Klantvriendelijk, eerlijk en transparant
In verband met de huidige coronamaatregelen, was de deurverkoop al half december stilgelegd. Deze wordt niet meer opgestart. Eneco verlegt de focus naar andere verkoopkanalen, waarbij klantvriendelijkheid, eerlijkheid en een transparant gesprek centraal staan. Zo kunnen we al onze nieuwe klanten op een goede en prettige manier verwelkomen en ons samen inzetten voor betaalbare en duurzaam geproduceerde energie.'