Take-Two patent wijst mogelijk op slimmere NPC's in GTA 6

Take-Two, het moederbedrijf achter onder andere Grand Theft Auto-ontwikkelaar Rockstar Games, heeft een nieuw patent aangevraagd dat zou kunnen wijzen op een verbetering van de 'intelligentie' van NPC's (non-player characters). Het lijkt daarbij vooral te gaan om de manier waarop NPC's zich gedragen in het verkeer en omgaan met ongebruikelijke situaties.

Het patent behelst 'systeem en methodiek voor virtuele navigatie in gamewerelden' en beschrijft in grote lijnen een methode waarmee 'vehicle AI' kan verbeteren en NPC's meer omgevingsbewust gemaakt kunnen worden. Op onder andere Reddit wordt het patent dikwijls besproken en daar heeft iemand in redelijke jip-en-janneketaal uiteengezet wat ongeveer de bedoeling is.

Onder meer wordt beschreven hoe het gedrag van computergestuurde chauffeurs beïnvloedt kan worden aan de hand van verschillende externe factoren zoals het weer, de tijd van de dag of de drukte op de weg. Het lijkt erop dat met deze implementatie NPC's een soort profiel hebben waarin zaken als voertuig/snelheid, rijvaardigheid, optreksnelheid, topsnelheid en remafstanden ook allemaal individueel kunnen worden meegegeven. 

Het kan ook zijn dat het allemaal niets met GTA te maken heeft, of dat het betrekking heeft op een andere game van een andere studio. Tot op heden is het oorverdovend stil rondom een nieuw deel in de Grand Theft Auto-serie, een zesde deel is nog altijd niet officieel aangekondigd. Maar het feit dat dit patent afkomstig is van David Hynd en Simon Parr, respectievelijk tech director en AI lead bij Rockstar North, geeft te denken.