Trajectcontrole op N325 en N260 van start

Maandag 16 november gaat de trajectcontrole op de N325 (Pleijroute Arnhem) handhaven. Vanaf dan worden overtredingen van de maximumsnelheid automatisch doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau en volgt een boete. Het is het dertiende van twintig nieuwe trajectcontrolesystemen op N-wegen dat actief wordt.

Op de N325 geldt een maximumsnelheid van 80 km/uur. Deze wordt nu vaak overschreden. In combinatie met de hoge verkeersintensiteit geeft dat een hoger risico op ongevallen op dit traject. De trajectcontrole moet de N325 veiliger maken. De trajectcontrole geldt tussen Huissen en Westervoortsedijk, in beide richtingen.

Maandag 16 november gaat de trajectcontrole op de N260 bij Tilburg handhaven. Vanaf dan worden overtredingen van de maximumsnelheid automatisch doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau en volgt een boete. Het is het veertiende van twintig nieuwe trajectcontrolesystemen op N-wegen dat actief wordt.

Op de N260 geldt een maximumsnelheid van 80 km/uur. Deze wordt nu vaak overschreden. De afgelopen jaren zijn er veel ongevallen gebeurd waarbij een te hoge snelheid een rol speelde. Ook zijn er in 2017 en 2018 maar liefst 105 rijbewijzen ingevorderd, omdat de snelheidslimiet fors werd overschreden. De trajectcontrole moet de N260 veiliger maken. De trajectcontrole geldt op de Burg. Letschertweg bij Tilburg, tussen hectometer 31,9 en 33,1 in beide richtingen.

Trajectcontrole
Een trajectcontrole handhaaft de snelheid over een langere afstand. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Trajectcontrole heeft daarmee een groot effectgebied. Het systeem controleert dag en nacht op het overtreden van de maximumsnelheid.

Twintig N-wegen
Afgelopen jaar zijn op een aantal N-wegen trajectcontrolesystemen aangelegd. Het gaat om N-wegen in het hele land, waar relatief veel ongevallen gebeuren of vaak te hard wordt gereden. Inmiddels zijn twaalf systemen actief: op de N414, N787, N639, N351, N706, N333, N256, N270, N277, N201, N253 en de N11. Maandag komen daar de N325 en de N260 bij. De overige zes systemen worden nog getest en gaan later dit jaar handhaven.