Hoe Unilever, Beyond Meat en Ikea de veggieburger willen redden van Brussel

Kunnen fabrikanten hun veganistische producten nog biefstuk, gehaktballen en worst noemen, ook al bevatten ze geen vlees? Komende week stemmen de Europarlementariers over een merkwaardig geschil over de naam van deze vegan producten.

De EU neemt de etikettering van voedsel serieus. Maar diverse Europarlementariers zijn van mening dat er hiaten zijn op belangrijke gebieden. Vervangende producten die gemaakt van peulvruchten kunnen steaks, hamburgers of schnitzel worden genoemd, hoewel ze geen vlees bevatten. Komende week, waarschijnlijk woensdag, zullen de 750 volksvertegenwoordigers beslissen of dat zo kan blijven.

De uitslag van de stemming is openbaar. Voor de stemming zijn fabrikanten, NGO's (onafhankelijke organisaties) en vegan fans enerzijds en vleesfabrikanten anderzijds verwikkeld in een echte lobbystrijd over hoe de vegan vleesvervangers genoemd mogen worden.

De belangen zijn erg groot. Het gaat om over een toekomstige markt die in de toekomst miljarden aan inkomsten belooft. Alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar is de productie van vegetarische producten in Duitsland met 37 procent gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Vleesproducenten worden daarentegen geconfronteerd met waarschuwingen van de Wereldgezondheidsorganisatie . Europeanen hebben steeds minder trek in rundvlees, dat als schadelijk voor de gezondheid wordt beschouwd wanneer men het in grote hoeveelheden consumeert. In een onderzoek onder Europese consumentenadviescentra in elf landen gaven meer dan 40 procent van de ondervraagden aan dat ze helemaal geen rood vlees meer aten.

Maar zijn namen als veganistische worst en nuggets een verkeerde benaming? Volgens hetzelfde onderzoek lijkt de meerderheid van de consumenten dat niet zo te ervaren. De activisten van de voedingsorganisatie ProVeg zijn daarom een eigen petitie gestart en krijgen veel steun uit de bevolking. Meer dan 160.000 consumenten hebben zich al aangemeld en willen de veggieburger redden.

Vóór de stemming botsen de argumenten van beide partijen al volop. De vrienden van de Veggie Burger discussiëren over klimaatbescherming. 'We kunnen de klimaatbeschermingsdoelen in Europa alleen halen als de vleesconsumptie daalt, zegt Alexander Holst van het Good Food Institute, een NGO uit de VS die plantaardige alternatieven promoot.

De Europese vleesproducenten gaan hier tegenin met een campagne waarin ze de "surrealistische" namen van de vervangende producten aan de kaak stellen. Op de posters zie je een beetje smakeloos ogend stukje namaakvlees gemaakt van peulvruchten.