Rode Kruis schaalt WhatsApp-Hulplijn voor anderstaligen op

Het Rode Kruis schaalt haar WhatsApp-Hulplijn voor anderstaligen op want de hulporganisatie maakt zich zorgen om een groep van niet-Nederlandstalige mensen, die soms minder goed geïnformeerd blijken te zijn over het coronavirus. Door een betere informatievoorziening wil het Rode Kruis deze mensen helpen, om te voorkomen dat ze ziek worden en om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De Rode Kruis WhatsApp Hulplijn is vanavond tot 22.00 uur bereikbaar in de volgende talen: Turks (06-48158053), Arabisch (06-48158055), Tamazight (een Berber-taal)  (06-48158055), Chinees (06-48158057) en Portugees (06-48158083). En verder dagelijks van maandag tot en met vrijdag van 09.00 – 17.00 uur.

Het Rode Kruis gaat ook via sociale media de doelgroep van niet-Nederlandstaligen gerichter benaderen, om hen beter uitleg te geven over de coronamaatregelen of ze eventueel door te verwijzen naar de juiste instanties. Ook doet de hulporganisatie een dringende oproep aan familieleden, die de Nederlandse taal wel machtig zijn, om hun niet- Nederlandstalige familieleden actief te informeren over de maatregelen rond het coronavirus of hen juist te wijzen op de Whatsapp-Hulplijn van het Rode Kruis. “Uit een van de gesprekken die wij via de Whatsapp-Hulplijn binnenkregen bleek dat een moeder al meer dan een week in quarantaine zat en haar kinderen niet meer durfde te knuffelen, terwijl niemand in het gezin symptomen van het coronavirus had. De vrouw dacht dat je in Nederland direct in quarantaine moest. Of de meneer die een berichtje insprak dat hij verkouden was, maar dacht dat hij met een mondkapje op toch nog een bezoekje aan de moskee kon brengen” vertelt Faiza El Khayari, projectleider van de Rode Kruis WhatsApp- Hulplijn én de Hulplijn. “Bij het Rode Kruis helpen we iedereen, dus ook mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Het laat goed zien waar wij als organisatie voor staan; in tijden van nood, staat niemand alleen”, zegt Faiza El Khayari.

“We merken ook dat bellers de Rode Kruis Hulplijn (070 – 44 55 888) weer steeds meer weten te vinden met vragen over (de maatregelen over) het coronavirus of vragen over (thuis) quarantaine. De Rode Kruis hulpverleners achter de telefoon geven antwoorden op vragen, geven steun, bieden een luisterend oor en kunnen in sommige gevallen ook praktische hulp regelen”, aldus Faiza El Khayari. Zo komen er de afgelopen dagen veel vragen komen over wel of niet mogen reizen in Nederland, het verzoek van de werkgever om toch te komen werken als je je niet lekker voelt en of je wel of niet moet laten testen bij verkoudheid. Op de website van het Rode Kruis staan ook tips voor (thuis) quarantaine.