Toyota wint 24 uur van Le Mans

De 24 uur van Le Mans, een van de grote racespektakels op aarde. Helaas dit jaar zonder volle tribunes en barbecues op alle plekken langs de baan, geen geur van verbrande hamburgers en worstjes voor de coureurs op de rechte stukken dus. Het zij zo, we gaan uiteraard gewoon genieten van een hopelijk mooi etmaal racen.

LMP
Toyota won de afgelopen twee jaar met Sebastien Buemi, Fernando Alonso en Kazuki Nakajima. Dit jaar neemt Brendon Hartley de plaats in van Alonso in de #8, Buemi en Nakajima gaan voor drie op rij. De andere Toyota, de #7 van Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria López, start vanaf poleposition en de verrassende #1 Rebellion van Bruno Senna, Norman Nato en Gustavo Menezes start tussen de twee Toyota's.

In de LMP1-klasse doen er maar vijf mee, naast de genoemde drie teams starten ook de #3 Rebellion en de #4 ByKolles. De LMP2-klasse is bomvol met maar liefst 24 auto's, waaronder de #29 Racing Team Nederland met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Nyck de Vries. Verder zien we namens Nederland ook Renger van der Zande (#27 Dragonspeed), Job van Uitert (#32 United Autosports), Beitske Visser (#50 Richard Mille) en - ook al rijdt hij met een Chinese licentie - Tung Ho Pin (#37 Jackie Chan DC).

GTE
Dan kijken we ook nog even naar de GTE-klasses. In de Pro doen acht teams mee met vier Ferrari's, twee Porsches en twee Aston Martins. In de GTE Am, met 22 auto's lekker gevuld, zien we ook nog wat Nederlanders: Porsche Supercup-kampioen Larry ten Voorde (#56 Team Project 1), Jeroen Bleekemolen (#57 Team Project 1) en Max van Splunteren (#78 Proton Competition).

Informatie
De race gaat om 14.30 uur van start, FOK!sport doet natuurlijk verslag - we gaan er voor het gemak vanuit dat in elk geval één persoon de nacht door weet te halen. Kijk vooral ook mee in het topic op het FOK!forum, voor live timing verwijzen we door naar hier, hier en de Eurosport Player, waar men ook 'live timing streams' heeft. Kijken willen we natuurlijk ook, en dat kan: RTL7 is de hele race live, Eurosport zendt het op de Player helemaal live uit en op TV deels en er zijn ook nog diverse YouTube-streams van de teams te vinden. Veel kijkplezier!

Update 14.55 uur
De eindzege van de #8 Toyota kwam niet meer in gevaar: Nakajima stuurde de wagen over de streep en won met Hartley en Buemi. De #1 Rebellion eindigde als derde, de #7 Toyota pakte alsnog het podium.

De LMP2 stevende af op een geweldige ontknoping: de #22 United Autosports met Phil Hanson moest nog naar binnen in het laatste kwartier, de #38 JOTA met Anthony Davidson - rijdend op dik 50 seconden - niet. Althans, dat leek het geval, maar Davidson kwam toch nog even brandstof halen en gaf zich dus gewonnen. De #22 won met Hanson, Filipe Albuquerque en Paul di Resta, voor de #38 en de #31 Panis Racing, die dankzij het nodige geluk in de laatste uurtjes richting het podium reden.

Aston Martin kon ook juichen: de #97 won het 24 uur lange duel met de #51 AF Corse Ferrari, waardoor Maxime Martin, Alex Lynn en Harry Tincknell de zege pakten, voor Alessandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra, met de #95 Aston Martin op de derde plek op drie ronden.

Na het wegvallen van Paul Dalla Lana's Aston Martin ging de Aston Martin van de #90 TF Sport er met de winst vandoor, toch wel verrassend voor Salih Yoluc, Jonny Adam en Charlie Eastwood. De #77 Dempsey-Proton Porsche werd op vijftig tellen tweede, voor de #83 AF Corse. De #56 Team Project 1 van Larry ten Voorde, met Matteo Cairoli in de slotfase achter het stuur, verspilde het podium in de laatste ronden en werd vierde.

Beitske Visser werd uiteindelijk de eerste Nederlandse coureur aan de streep: samen met Tatiana Calderon en Sophia Flörsch eindigde de #50 Richard Mille op een meer dan uitstekende dertiende plek overall, negende in de LMP2.

Update 14.00 uur
Genoeg gedoe in de laatste fase van de race. De #3 Rebellion kwam met problemen binnen en zag de #7 Toyota langszij komen, waarmee de podiumplek weg is. In de LMP2 brak de ophanging van de #26 G-Drive met Jean-Eric Vergne af, waardoor de derde plek door de neus geboord wordt. De #39 SO24-HAS kon de top-5 vergeten: James Allen ramde de auto de bandenstapels in.

Update 12.05 uur
We zitten in de laatste 2,5 uur en in de LMP1 is het verhaal nog altijd hetzelfde. De #38 JOTA komt in de LMP2 ook niet dichter bij de #22 United Autosports, terwijl de #51 AF Corse Ferrari en de #97 Aston Martin in de GTE Pro nog wel binnen een halve minuut van elkaar zitten. De #90 TF Sport Aston Martin koerst nog volle bak af op winst in de GTE Am.

Update 09.50 uur
Eindelijk gebeurde er weer iets in de LMP1: de #1 Rebellion met Bruno Senna moest vanaf plek twee naar binnen komen en zag de #3 Rebellion langszij gaan, terwijl ze wel op tijd de boel op orde hadden om vóór de #7 Toyota weer op de baan te komen.

In de GTE Am ging het fout voor de #89 Team Project 1 Porsche met Andreas Laskaratos: de rechtervoorband klapte uit elkaar en zorgde voor flink wat troep op de baan. Racing Team Nederland kwam in de LMP2 ondertussen weer eens ongepland binnen en in de GTE Pro wordt nog altijd geknokt tussen Aston Martin en Ferrari.

De #72 Hub Auto Racing Ferrari met Morris Chen was ondertussen niet zo handig bezig, zoals hieronder te zien is.

Update 08.30 uur
Een goedemorgen aan een ieder: driekwart van de race achter de rug, nog zes uur te gaan en de laatste loodjes wegen het zwaarst - niet alleen voor de teams en coureurs, zo is te merken. Niks nieuws in de LMP1, waar de #7 Toyota langzamerhand wel de #3 Rebellion begint te naderen voor plek drie. Zonder het team van Van Uitert is de #22 United Autosports redelijk aan het domineren in de LMP2, nu met Di Resta achter het stuur. Frits van Eerd parkeerde de Racing Team Nederland-auto even in het grind, maar ook zij zijn nog onderweg.

In de GTE Pro blijft het onverminderd spannend: de #97 Aston Martin met nu Alex Lynn gaat aan de leiding, voor de #51 AF Corse Ferrari met nu weer James Calado in de auto. Zij gaan strijden om de winst, tenzij ze tegen problemen aan gaan lopen.

De #90 TF Sport Aston Martin met Salih Yoluc blijft aan de leiding in de GTE Am. Nederlands succes moet komen van Larry ten Voorde, die met de #56 Team Project 1 Porsche op de vierde plek rijdt.

Update 06.35 uur
We zitten inmiddels over tweederde van de race, nog iets minder dan acht uur te gaan. Niks veranderd in de LMP1, maar wel in de LMP2: de #32 met Van Uitert heeft een serieus olieprobleem en staat in de pitbox, weg kans op de winst. De #22 gaat daarmee aan de leiding, de #38 JOTA met Anthony Davidson is op een minuut de naaste belager.

Ook geen verandering in de GTE Pro, maar wel in de GTE Am: de #98 Aston Martin met Paul Dalla Lana staat met problemen binnen en zag de leiding in rook op gaan - de veteraan gaat wéér niet winnen. Het is nu de #90 TF Sport Aston Martin die aan de leiding gaat met een goede ronde voorsprong, zonder pech voor dat team lijkt de strijd daar gestreden.

Update 05.35 uur
Langzamerhand gaan we toch echt richting het later dan gebruikelijke Happy Hour: de tijd waarin het licht begint te worden en de rondetijden naar beneden gaan - men heeft de nacht overleefd. Zover zijn we nog niet, maar net als 49 van de 59 auto's zijn ook wij er nog bij.

De #8 Toyota gaat nog altijd aan de leiding, ruim voor de twee Rebellions, hoewel de #1 op snelheid weinig inlevert: een probleem voor de Toyota kan funest zijn. In de LMP2 is het nog altijd een fraai duel tussen de #22 en #32 van United Autosports: Job van Uitert (#32) ging een dik kwartier geleden langs Felipe Albuquerque naar de leiding.

De #22 heeft wel een klein probleem met de air jacks, waardoor de bandenwissels wat langer duren, maar het grotere probleem was dat er bij de #32 mogelijk olie gelekt werd. Van Uitert werd naar binnen gestuurd en kon wel vrij rap naar buiten, waardoor hij nog wel binnen een minuut van Albuquerque zit.

De #97 Aston Martin en #51 AF Corse Ferrari duelleren nog altijd om de winst in de GTE Pro, het is al de hele race stuivertje wisselen daar.  Dat geldt ook voor de #90 en #98 Aston Martins in de GTE Am, er valt verder nog weinig over te zeggen. 

Update 04.00 uur
Niet zo best nieuws: De Vries is met zijn Racing Team Nederland-auto gecrashed in Tetre Rouge, waar hij de #63 Weathertech Ferrari van veteraan Toni Vilander in probeerde te halen. Vilander leek De Vries niet gezien te hebben - er kwam vlak daarvoor al een andere LMP2 langs - en de twee eindigden in het grind, waar ze uitgetakeld werden om zo met flink wat tijdverlies weer op pad gestuurd te worden. Zonde, want De Vries had net de snelste LMP2-ronde van de race gereden.

Update 03.50 uur
Groot nieuws! Kort na de vorige update kwam Kamui Kobayashi met de #7 naar binnen, vermoedelijk met turboproblemen. Daar moest aan gesleuteld worden en na een paar minuten nam de #8 de leiding over, terwijl ook de #3 Rebellion er na tien minuten voorbij ging. Uiteindelijk stond Kobayashi maar liefst een half uur stil en met zes ronden achterstand op de #8 lijkt het gedaan.

De #8 is ook niet helemaal zonder zorgen, want er lijken mogelijk wat waarschuwingen te zijn rondom de motor. Rebellion zal er scherp op zijn, want met dergelijke problemen voor Toyota hangt een mogelijke stunt wellicht in de lucht! We trekken er nog eens een blik energy drink bij open, want hier moeten we toch wakker voor blijven, spanning en sensatie dreigt - in de drie andere klassen is niet echt iets veranderd.

Update 02.35 uur
We zijn alweer over de helft, de tijd gaat als een dolle en dat geldt ook voor de #7 Toyota, nog altijd de leider en nog altijd voor de andere Toyota en de Rebellions. In de LMP2 is het lekker spannend, de United Autosports-wagens van nu Will Owen (#32) en Paul di Resta (#22) duelleren om de leiding en liggen enkele tienden van elkaar af. Beitske Visser heeft haar stint in de #50 Richard Mille weer achter de rug, Tatiana Calderon neemt het stuur over en de dames liggen nog altijd op koers voor de top-10.

De #97 Aston Martin met Tincknell rijdt op de tweede plek in de GTE Pro, tien seconden achter de #51 AF Corse met nu James Calado. De #71 had een lekke band en viel een ronde of drie terug doordat ook de remmen vervangen werden. De #98 en #90 Aston Martin's duelleren in de GTE Am nog altijd om de leiding.

Update 01.00 uur
De nacht vordert gestaag, maar we zijn er nog! Langzaam kruipen we richting de helft van de race en er is weer het nodige te melden. Niet in de LMP1, daar gaat de #7 nog altijd ruim voor de #8 Toyota aan de leiding, op een dikke ronde gevolgd door de Rebellions. In de LMP2 rijdt Job van Uitert inmiddels weer in de #32 United Autosports en zij gaan aan de leiding, een dikke minuut voor de teamgenoten in de #22. Ook de #27 Dragonspeed met Renger van der Zande gaat lekker: de Nederlander zit nu achter het stuur en rijdt op de vijfde plek. Nyck de Vries vliegt in de Racing Team Nederland-auto met veruit de snelste ronde van het LMP2-veld, maar daar schieten ze helaas niet heel veel mee op.

In de GTE Pro is het al de hele race spannend, ook nu nog: de #51 AF Corse Ferrari rijdt met Daniel Serra aan de leiding, Harry Tincknell volgt op enkele seconden in de #97 Aston Martin. Verder rijdt alleen de #71 AF Corse Ferrari met nu Sam Bird nog binnen een ronde.

De #90 TF Sport Aston Martin met Jonathan Adam gaat in de GTE Am nu aan kop, zo'n vijftig tellen voor de #98 Aston Martin met Augusto Farfus. Ook de #83 AF Corse Ferrari en de #56 Team Project 1 Porsche met Larry ten Voorde's teamgenoot Egidio Perfetti rijden nog in dezelfde ronde.

Update 21.25 uur
De safety car rijdt inmiddels weer op de baan na een dubbele crash. De #4 ByKolles, de kansloze LMP1-auto, hield het langer vol dan gedacht, maar nadat de achtervleugel ineens afbrak slingerde Bruno Spengler tegen de bandenstapel aan. De klap zelf was niet al te hard en Spengler ging verder en wist zowaar de pitstraat te bereiken. Daar was ook groter nieuws te melden: de #8 Toyota stond binnen, vermoedelijk om een probleem rondom de brake ducts op te lossen.

Na de ByKolles ging verderop het circuit de #30 Duqueine Engineering met Tristan Gommendy hard de vangrails in. Gommendy lijkt in orde te zijn, maar de vangrails moesten een flinke reparatie ondergaan. Groot nieuws was er al helemaal in de LMP2-klasse: de tot de safety car leidende #37 Jackie Chan DC, de auto van Tung Ho Pin, stond ineens in het donker langs de baan en coureur Gabriel Aubry stond ernaast. Einde verhaal, zo lijkt het dus, in elk geval wat de winst betreft.

Update 20.30 uur
De eerste zes uur zitten er al op, we zijn alweer op een kwart van de race. Een mooi moment voor een overzicht, zeker aangezien de safety car op de baan rijdt: Alexander West crashte met zijn #52 AF Corse Ferrari en daar moet wat opgeruimd worden. De zon is inmiddels onder en het is in behoorlijk rap tempo donker aan het worden: de langste nacht ooit op Le Mans gaat beginnen!

In de LMP1 is het allemaal nog steeds niet zo spannend: de #7 Toyota met nu José Maria López gaat aan de leiding, voor de #8 Toyota met Kazuki Nakajima. De Rebellions #1 en #3 volgen op een ronde, de #4 ByKolles staat op bijna tien ronden.

De #37 Jackie Chan DC met Gabriel Aubry (en Tung Ho Pin) gaat in de LMP2 aan de leiding, maar de #26 G-Drive met Jean Eric Vergne en de #32 United Autosports met Will Owen (en Job van Uitert) zitten er vlak achter. Nyck de Vries en Giedo van der Garde zijn snel voor Racing Team Nederland, ze hebben er inmiddels vijf achter zich.

In de GTE Pro is het nog altijd lekker spannend: de #71 en #51 AF Corse Ferrari's met respectievelijk Davide Rigon en James Calado achter het stuur rijden bij elkaar, met de #97 Aston Martin van Alexander Lynn er vlak achter en ook de #95 Aston Martin met Nicki Thiim is niet ver weg.

De #56 Team Project 1 Porsche met Larry ten Voorde lag in de GTE Am-klasse op de tweede plek, maar de Noorse gentleman driver Egidio Perfetti ging te snel tijdens een slow zone en het team kreeg een stop-and-go-penalty van één minuut. De #98 Aston Martin met Paul Dalla Lana gaat daar aan de leiding, voor de verrassende #90 TF Sport Aston Martin met Salih Yoluc erin.

Update 18.45 uur
Inmiddels is er vier uur gereden. In de LMP1-klasse ligt Toyota nog steeds één en twee, gevolgd op één ronde door de #1 Rebellion Racing. In de LMP2-klasse is het zoals verwacht een stuk spannender. #26 G-Drive Racing ligt aan kop maar vijf andere wagens zitten nog in dezelfde ronde.

Bij de GTE Pro's is het een gevecht tussen de AF Corse Ferrari's en Aston Martin Racing, al ligt #92 Porsche niet ver achter. In GTE Am gaat de #83 AF Corse Ferrari aan de leiding.

Update 16.33 uur
In de LMP1-klasse rijden de Toyota's inmiddels 'gewoon' op kop, de #8 met Buemi rijdt een paar tellen voor de #7 met Conway. De LMP2 is wat spannender: de #39 SO24-HAS met James Allen rijdt op kop, maar de #38 JOTA met Formule E-kampioen Antonio Felix da Costa, de #32 United Autosports (Van Uitert) en #22 United Autosports (Phil Hanson) volgen. Frits van Eerd heeft het Racing Team Nederland-stuurtje net overgenomen, de auto rijdt ogenschijnlijk weer normaal, zij het op twee ronden achterstand.

Ferrari zien we bovenaan in de GTE Pro, met de #71 AF Corse (Miguel Molina) voorop, kort gevolgd door de #97 Aston Martin (Maxime Martin) en daar niet ver achter de #51 AF Corse vna Alessandro Pier Guidi. Aston Martin leidt in de GTE Am: de #98 met Paul Dalla Lana rijdt op kop, de #38 Team Project 1 met Larry ten Voorde rijdt op plek drie.

Update 15.03 uur
De eerste crash is een feit en wel in de GTE Am-klasse: de #61 Luzich Racing Ferrari met Oswaldo Negri achter het stuur spinde, waardoor de #88 Dempsey-Proton Porsche met Thomas Preining uit moest wijken. Preining eindigde stevig in de bandenstapels, Negri kon door.

Slecht nieuws voor Racing Team Nederland: Van der Garde kwam vroeg de pitstraat in met technische problemen, ging weer naar buiten en kwam gelijk weer de pits in. Men heeft een probleem met de koelvloeistof, maar de auto is inmiddels weer onderweg.

Update 14.37 uur
De race is begonnen, de eerste minuten zitten erop. Racing Team Nederland heeft met Giedo van der Garde al een plekje gewonnen, hoewel er na een paar minuten natuurlijk nog niet al teveel conclusies te trekken zijn.