Frisdrankgigant opnieuw in de fout bij de Efteling

Coca-Cola overschrijdt in pretpark de Efteling opnieuw de Europese afspraken over kindermarketing, terwijl het bedrijf hier vorig jaar nota bene voor is teruggefloten door de EU Pledge. De EU Pledge, een Europees zelfreguleringsorgaan van de voedselindustrie, achtte de sprookjestaferelen op de frisdrankautomaten voor de Efteling “vooral aantrekkelijk voor kinderen” en “in strijd met de EU-toezeggingen” rond kindermarketing. In plaats van de sprookjestaferelen helemaal te verwijderen, werden enkele sprookjesfiguren (zoals een paddenstoel en een kasteel) vervangen door andere sprookjestaferelen (zoals het elfje van de Efteling-attractie ‘Droomvlucht’ en de vogel van ‘Vogel Rok’).

Elif Stepman van voedselwaakhond foodwatch: “Coca-Cola probeert een draai te geven aan kindermarketing, in plaats van er gewoon mee te stoppen. Het bedrijf blijft ongezonde frisdrank promoten bij kinderen, alle mooie beloftes en afspraken ten spijt.”

Dit terwijl attractieparken vanaf dit jaar volgens het Nationaal Preventieakkoord een “gezonder en bewuster voedingsaanbod” moeten voorzien en de Efteling in juni van dit jaar de ambities van ‘Gezond Uit’ ondertekende. Foodwatch dient opnieuw een klacht in bij de EU Pledge en roept de Efteling op het partnerschap met Coca-Cola te beëindigen.

In strijd met Europese afspraken
Foodwatch voerde eind 2018 al actie tegen de kindermarketing van Coca-Cola in de Efteling en diende een klacht in bij de EU Pledge. De EU Pledge is een Europees zelfreguleringsorgaan van de industrie, waar bedrijven als Coca-Cola onderling afspraken hebben gemaakt om kindermarketing tegen te gaan. Het panel van de EU Pledge vond “de sprookjesscènes vooral aantrekkelijk voor kinderen. Daarom achtte het de afbeeldingen op de frisdrankautomaten in strijd met de EU-toezeggingen.”

In het kader van de klacht kondigde Coca-Cola aan de paddenstoel (één van vele sprookjestaferelen) te verwijderen van de automaten en de afbeeldingen van het Coca-Cola regular flesje vervangen door zero sugar. Dit is echter niet voldoende volgens de EU Pledge: “het veranderen van de aard van de producten op de afbeelding zou irrelevant zijn voor de toezegging van Coca-Cola om geen reclame te maken voor hun producten bij kinderen onder de 12 jaar, ongeacht nutritionele overwegingen.”

De EU Pledge vereiste de volgende actie van Coca-Cola: “Pas de visualisatie van de automaten bij de ingang van het park aan om ervoor te zorgen dat ze niet aantrekkelijk zijn voor kinderen onder de 12 jaar.” Ondanks deze vereiste doet Coca-Cola toch z'n eigen zin: de sprookjestaferelen zijn enkel vervangen door een iets minder opzichtige versie.

De automaten na aanpassing: minder sprookjesachtig, maar nog steeds aantrekkelijk voor kinderen. Foto van foodwatch op 23/07/2020 (Foto: foodwatch)
De automaten na aanpassing: minder sprookjesachtig, maar nog steeds aantrekkelijk voor kinderen. Foto van foodwatch op 23/07/2020 (Foto: foodwatch)

Loze beloftes?
In 2018 werd in het Nationaal Preventieakkoord, dat Nederland tegen 2040 gezonder moet maken, afgesproken dat “de Nederlandse Attractieparken zullen inzetten op een gezonder en bewuster voedingsaanbod in 2020 en verder”. Vorige maand ondertekenden 10 dagattracties, waaronder de Efteling, de ambities van ‘Gezond Uit’ om een gezondere keuze van eten en drinken stimuleren. Volgens de Efteling: “Een gezonde toekomst begint bij de jeugd. We vinden het daarom belangrijk om de nadruk wat meer op gezonde voeding te leggen, vooral als het om kinderen gaat.” De ondertekende ambities, gebaseerd op de ‘Richtlijn Gezondere Eetomgevingen’ van het Voedingscentrum, gaan van ‘brons’ tot ‘goud’. Om goud te krijgen moeten pretparken onder meer aan de volgende criteria voldoen: “Geen partijen/merken met een ongezond imago (bijvoorbeeld een fastfoodketen of een frisdrank- of snoepfabrikant)” en “Alle voedingsgerelateerde reclame- en sponsoruitingen zijn voor Schijf van Vijf-producten”.

Zeker geen goud dus voor de Efteling, die Coca-Cola als ‘partner in kwaliteit’ heeft en kindermarketing van frisdrank toestaat. Om nog maar te zwijgen van de Coca-Cola suite in het Efteling Hotel, de Coca-Cola attractie en verschillende affiches en uithangborden in het pretpark. Toen foodwatch dit in 2018 reeds aankaartte reageerde het pretpark hierop met: “de Efteling is geen strijdtoneel voor maatschappelijke discussies.” Elif Stepman van foodwatch: “Het moet gedaan zijn met de struisvogelpolitiek van de Efteling. Als de Efteling de gezonde keuze echt wil bevorderen, passen partnerschappen met frisdrank-, ijs- en chocolademelkfabrikanten hier absoluut niet bij.”

Foodwatch roept de Efteling op het partnerschap met Coca-Cola te beëindigen en dient opnieuw een klacht in bij de EU Pledge. Stepman: "Marketing van ongezonde frisdrank is niet sprookjesachtig en hoort dus ook niet thuis in een sprookjespark."