John Wayne op 'dodenlijst' entertainmentpurge

De door de 'Amerikaanse liberals' zelfbenoemde 'beeldenstorm', die momenteel wereldwijd zorgt voor het verdwijnen van allerlei vormen van geschiedenis, en waar geschiedenis dient te wijken voor persoonlijke, subjectieve gevoelens en vernielzucht - onder het mom van 'antiracisme' - heeft een nieuw doelwit op het oog in de entertainmenthoek.

Vielen eerder al series als Scrubs, The Office, Community, The Golden Girls en legendarische films als Gone With The Wind ten prooi aan de drang het verleden uit te wissen en te herschrijven lijkt het nu de beurt te zijn aan filmlegende John Wayne.

De acteur die vooral in Amerika bekend werd voor zijn rollen in westerns en oorlogsfilms had namelijk meningen die 50 jaar later niet meer binnen de huidige tijdsgeest passen. En als iemand, nu of ooit in het verleden, een mening had die niet strookt met die van de Amerikaanse 'liberals' anno 2020 dan dient dit vanzelfsprekend uitgewist te worden. Gecancelled.

Zo willen de democraten dat onder meer het standbeeld van John Wayne in Orange County, California wordt neergehaald. Ook het vliegveld dat zijn naam draagt zou hernoemd moeten worden.

Dat de man er vreemde ideeën op nahield blijkt uit een interview dat hij in 1971 op 64-jarige leeftijd hield met Playboy. Zo vertelde hij dat hij zich niet schuldig voelde over het feit dat deze mensen vijf of tien generaties geleden slaven waren, omdat hij er zelf nooit iets mee te maken heeft gehad. Ook stelde hij te geloven in blanke-superioriteit totdat de zwarten geschoold genoeg zijn verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor hun daden.

Gevraagd naar welke films hij het meest pervers vond antwoordde hij 'Easy Rider' en 'Midnight Cowboy'. Als overtuigd Christen had hij het, net als heel veel religieuze mensen, niet op de homoliefde.

Zijn nuancerende uitspraken in het interview worden voor het gemak door de beeldenstormers echter weggelaten, omdat context anno 2020 niet langer belangrijk is.

Toch stelt hij daarin onder meer dat zwarten terecht boos zijn. Als regisseur huurde hij zwarte acteurs voor zwarte rollen in en vond hij dat zwarten net zoveel recht hadden op een plek in een universiteit als blanken, onder dezelfde voorwaarden.

Voor zijn volledige verhaal zie hier het volledige interview (pdf)