Aanwijzingen voor effectiviteit van verbod kortingsacties op suikerhoudende dranken

Het effect van een verbod op prijsaanbiedingen van suikerhoudende dranken is nog niet onderzocht. Dit geldt ook voor een verbod op marketing en reclame in de supermarkt van deze dranken. Wel zijn er indirecte aanwijzingen dat deze maatregelen kunnen bijdragen aan het verlagen van de aankoop van suikerhoudende dranken. Dit blijkt uit een literatuuronderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Prijsaanbiedingen komen vooral voor op ongezonde producten. Op de korte termijn kan dit de verkoop verhogen. Daarnaast lijkt het verbieden van reclame-uitingen voor ongezonde voedingsmiddelen gericht op jonge kinderen effectief om de verkoop hiervan te verlagen. Het zijn indirecte aanwijzingen dat een verbod op prijsaanbiedingen en/of een marketing- en reclameverbod, specifiek in de supermarkt, van suikerhoudende dranken zou kunnen werken. Of dat op langere termijn daadwerkelijk een direct effect heeft op de consumptie van suikerhoudende dranken, moet nog onderzocht worden.

Nederlanders krijgen teveel suiker binnen, vooral via suikerhoudende dranken. Een aantal gezondheidsorganisaties heeft de overheid voorgesteld om een verbod in te stellen van kortingsacties op suikerhoudende dranken. Zij denken dat door deze maatregel men minder suikerhoudende dranken zou kopen.

Frisdrankschap Albert Heijn  (Foto: FOK!)
Frisdrankschap Albert Heijn (Foto: FOK!)