Uitgebreide gameplay van Baldur's Gate 3

Larian Studios heeft nieuwe gameplay van Baldur's Gate 3 gepresenteerd. Gamedirector Swen Vincke liet enkele verbeteringen en contenttoevoegingen zien waaraan het team heeft gewerkt. Tijdens de presentatie konden de stream-kijkers beslissen welk pad ze moesten nemen: onderduiken of de hobgoblin Dror Ragzlin doden.

Enkele verbeteringen en toevoegingen die te zien zijn in de demo:

  • De narrator die spelers door het spel leidt, vertelt het verhaal nu in de onvoltooid tegenwoordig tijd in jij-vorm
  • Er zijn wijzigingen aangebracht in het initiatiefsysteem. De vorige gameplay toonde het zij-initiatief, dat de afgelopen maand is geëvolueerd. Personages met een vergelijkbaar individueel initiatief kunnen nu automatisch worden gegroepeerd, waardoor de speler combinaties kan uitproberen en de aanval kan afstemmen op een groepsinitiatiefsysteem. Andere personages en vijanden hebben individueel initiatief.
  • Een eerste kijk op het inspiration-systeem. Met inspiratiepunten kan de speler een van zijn dobbelstenen opnieuw gooien: heel handig als de worp van de dobbelstenen beslist over leven en dood. Deze punten worden aan de speler toegekend als beloning voor het vinden van speciale oplossingen tijdens de playthrough.
  • Reacties op het personage van de speler: tijdens de gameplay speelde Vincke als een aangepaste personage-elf, die liet zien hoe de wereld reageert op wie je bent en welke beslissing je in het verleden hebt genomen.

Afgelopen weekend, tijdens de Guerrilla Collective-showcase, kondigde het team aan dat de Early Access-release van Baldur's Gate 3 in augustus 2020 op schema ligt, zelfs ondanks tegenslagen veroorzaakt door Covid-19.