Xbox Series X tilt backward compatibility naar nieuw niveau

De volgende generatie Xbox, de Series X, zal worden uitgebracht met standaardondersteuning voor honderden titels van de originele Xbox, de Xbox 360 en de Xbox One. Microsoft streeft er naar eigen zeggen naar om niet alleen ondersteuning te bieden, maar de oudere games ook flink te optimaliseren.

Jason Ronald, de man gemoeid met program management in Microsofts Xbox-divisie, geeft aan dat die optimalisaties onder andere inhouden dat sommige games HDR-ondersteuning krijgen of waar mogelijk zelfs een verdubbeling van de framerate krijgen, bijvoorbeeld van 30 fps naar 60 fps of van 60 fps naar 120 fps. Ronald legt uit: "Backwards compatible games draaien 'native' op de Xbox Series X hardware waarbij de volledige kracht van de CPU, GPU en SSD ingezet kan worden zonder trucjes als downclocking of boost-modes. Dit betekent dat alle games op hun maximale performance draaien waar ze origineel voor zijn gemaakt en vaak zelfs met een betere performance dan de games hadden op hun originele platform, resulterend in hogere of stabielere framerates en met de maximale resolutie en grafische kwaliteit". 

Iedereen die een Xbox, Xbox 360 of een Xbox One heeft weet dat lang niet alle games soepeltjes draaiden op die consoles. Vaak genoeg bleken de Xboxen niet in staat om een vaste framerate van bijvoorbeeld 30fps vast te houden met geschok en haperingen als gevolg. Dat zou dus grotendeels verleden tijd moeten zijn op de Series X. Naast het grafische aspect zullen de oudere titels drastisch profiteren van de rappe NVME SSD die de Series X behuist, die significant kortere laadtijden moet opleveren. 

Voor HDR geldt dat er gebruik wordt gemaakt van een nieuwe 'reconstructietechniek' die ontwikkelaars in staat stelt om HDR automatisch toe te voegen aan oudere games zonder daarbij een deuk in performance op te lopen. Dat komt omdat de HDR-afhandeling met deze nieuwe techniek volledig gedaan wordt door het platform zelf, en zodoende dus ook geïmplementeerd kan worden in oudere games tot zelfs de original Xbox-games van wel 20 jaar geleden.

Tenslotte wordt door Jason Ronald nog het nieuwe fenomeen Quick Resume uiteengezet, wat eveneens op backwards compatible titels moet gaan werken. Met Quick Resume kunnen spelers de draad weer oppakken in een spel op het exacte moment waar ze het bij de laatste keer spelen achtergelaten hebben, en dat bij meerdere games tegelijk. Deze feature zal dus straks ook mogelijk zijn bij de oude games van weleer.

In juni vorig jaar werden de laatste backward compatible games van Xbox toegevoegd, omdat het Xbox-team naar eigen zeggen verder moest met de ontwikkeling van en voor de Series X, toen nog bekend als Project Scarlett. Omdat dat project nu ongeveer zijn einde nadert, hint Ronald nog op een eventuele uitbreiding van deze library, die inmiddels al uit meer dan 600 backward compatible games bestaat.

Het is duidelijk dat Microsoft opnieuw groots gaat inzetten op de herspeelbaarheid van oudere games en pronkt met "duizenden games" beschikbaar op de release van de Series X, maar menigeen zal zich wellicht afvragen hoe het zit met next-gen en Xbox-exclusives. Volgens Ronald zijn alle vijftien Xbox gamestudios momenteel hard aan het werk met 'de grootste lineup Xbox-exclusives in de Xbox-geschiedenis', waar we binnenkort de onthullingen van te zien moeten krijgen. De Xbox Series X staat gepland voor release in het vierde kwartaal van dit jaar.