Sony gaat dieper in op PlayStation 5

Het was even door een enorme saaien show bijten, maar Sony heeft wat details gegeven over de PlayStation 5. Er is heel diep in gegaan op de supersnelle SSD, geïntegreerd custom I/O-controller, custom AMD GPU met ray-tracing en 3D-audio.

De onderstaande presentatie wordt gegeven door Mark Cerny, hoofdsysteemarchitect voor PlayStation 5. De SSD en de geïntegreerd custom I/O-controller gaan tot 5,5Gb/s. Dat moet er niet alleen voor zorgen dat een spel snel opstart en er geen laadtijden meer zijn, maar ook dat er weinig intern geheugen (RAM) nodig is omdat het allemaal zo belachelijk snel op te halen is van de SSD. Het streamen zoals gebeurt in Spider-Man kan dan supersnel zonder truukjes te moeten gebruiken om objecten en textures op de achtergrond in te laden. Daarnaast is het dupliceren van data om de laadtijden op de huidige PlayStation te minimaliseren niet meer nodig en gaat het installeren van patches ook veel sneller.

De GPU is op basis van AMD's RDNA 2. Ray-tracing wordt dan ook ondersteund. Deze techniek kun je inzetten voor audio, global illumination, schaduwen, reflecties en full ray-tracing. De GPU zelf heeft een maximale performance van 10,3 teraflops. Een stuk minder dan de nieuwe Xbox, maar Cerny legt uit dat het niets anders is dan een getal om iets uit te drukken en dat de verdeling van load daarin niet realistisch wordt weergegeven.

Als laatst gaat Cerny in op 3D Audio. Ze hebben niet gekozen om Dolby Atmos te nemen, want ze willen dat iedere gamer, ook zonder een Atmos-opstelling, het ruimtelijke geluid moet kunnen ervaren. Dat kan ook met een koptelefoon.

Helaas, er zijn geen demo's te zien of te horen. We zullen dus nog even moeten wachten voordat we zien en horen hoe games op een PlayStation 5 zijn.