Burger King trollt sluitende McDonald's met 'respectvolle' advertentie

Een Burger King in de Japanse hoofdstad Tokio heeft met een mooie boodschap afscheid genomen van een gesloten filiaal van concurrent McDonald's. Met veel respect gaf de fastfoodketen hun eigen klanten zelfs het advies om nog éénmaal bij de Mac langs te gaan. Een scherp oog merkt echter een onderliggende boodschap in de advertentietekst op en die lijkt een stuk minder respectvol.

De McDonald's, gelegen in de Akihabara-wijk van Tokio, had onlangs een bord buiten hun filiaal geplaatst om aan te kondigen dat de locatie permanent zou worden gesloten. "Bedankt voor uw klandizie gedurende deze 22 jaar", luidde de boodschap op het bord. "De Akihabara Showadori-vestiging van McDonald's zal op 31 januari om 18.00 uur permanent sluiten. Bedankt voor de afgelopen 22 jaar. We waarderen alle klanten die dit filiaal hebben gesteund en hopen dat u zult blijven dineren op andere locaties van McDonald's."

Een rivaliserende vestiging van Burger King reageerde met hun eigen poster. "Bedankt voor 22 gelukkige jaren", luidt het bord. "Onze buurman van  twee deuren verderop, McDonald's, zal vandaag sluiten. Geachte rivaal en vriendelijke collega die van Akihabara hield: omdat u zo dichtbij was, konden wij ook ons best doen. Zonder u hier, McDonald's, denken wij met droefheid aan de toekomst. Daarom willen wij graag dit zeggen: iedereen, ga alsjeblieft vandaag naar McDonald's", aldus de vertaling van de Burger King-poster, die eindigde met de mooie woorden: "We dagen onszelf uit om zo goed te zijn als McDonald's, dat is ons doel geweest, dus met een glimlach zeggen we: dank u."

Het idee lijkt op het eerste gezicht aardig. Maar zodra de eerste letters van elke zin van de Burger King-poster achter elkaar gezet worden, komt de uitdrukking 'Watashitachi no kachi' tevoorschijn, wat zoveel betekent als 'de overwinning is van ons' of 'we hebben gewonnen'.

De lichte steek onder water wordt vervolgens afgesloten met een aanbieding voor een gratis bakkie koffie voor elke klant die met een bonnetje van de McDonald's binnenkomt, wat een iets minder subtiele manier is om McDonald's klanten te winnen.