Waarom er minder treinen rijden tussen Rotterdam en Breda

Door een defect aan het spoor in de Willemsspoortunnel in Rotterdam rijden er zeker tot en met maandagochtend minder treinen in de riching van Breda en Dordrecht. Spoorbeheerder ProRail heeft bij een controle gezien dat bij 1 van de 4 sporen de klemmen die een spoorstaaf op hun plek houden niet goed werken.

Daarom rijdt de Intercity Direct niet tussen Rotterdam en Breda en rijden er minder sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht. Dit is zeker tot maandagochtend zo. En ook daarna zal er ook nog hinder zijn. ProRail verwacht dat de werkzaamheden dagen in beslag zullen nemen. De gewone intercity's tussen Rotterdam en Breda/Eindhoven rijden wel.

Samen met ProRail proberen we zoveel mogelijk treinen te laten rijden, zegt Arjan Spoormans. Met zijn collega's zorgt hij voor de reisinformatie die je op de stations hoort, op de borden ziet en in de NS-app kunt lezen. "Gelukkig hebben we voor veel denkbare situaties op het spoor een alternatieve dienstregelingen op de plank liggen. Dus we weten al vrij snel welke treinen wel en niet kunnen rijden."

Arjan Spoormans, regisseur reisinformatie: "Gelukkig hebben we voor veel denkbare situaties op het spoor een alternatieve dienstregelingen op de plank liggen."

Vervolgens moeten reizigers geïnformeerd worden. "We proberen zo snel mogelijk een bericht in de app te plaatsen en om te roepen op het station. En tegelijkertijd werken we samen met ProRail de Reisplanner bij." Dit is volgens Arjan nog best een klus. "Het is niet altijd helemaal duidelijk wat de situatie is. Nu weten we bijvoorbeeld nog niet exact hoe lang ProRail nodig heeft om het spoor te herstellen en wat dat betekent voor de dienstregeling. Daarom hebben we nu besloten alvast aan te geven dat de dienstregeling tot maandagochtend aangepast is. En dat we meer duidelijkheid geven als we meer weten."

Nog een tip van Arjan: "De dienstregeling wordt een dag vooruit bijgewerkt. Dus als je wil weten hoe je maandag wil reizen, kun je daar zondag naar kijken in de Reisplanner."

Willemsspoortunnel
De Willemsspoortunnel is een belangrijke tunnel voor NS. Alle treinen uit Rotterdam richting het zuiden komen er doorheen. Het station Rotterdam Blaak ligt er in. De tunnel is bijna drie kilometer lang, loopt onder het centrum en de Nieuwe Maas door en heeft vier sporen. Het diepste punt van de tunnel ligt ongeveer twintig meter onder het maaiveld.

De tunnel werd op 15 december 1993 geopend en moest de reizigersgroei opvangen. Tot dan toe liep het treinverkeer over een verhoogde spoorweg (een 'luchtspoor') door het centrum.