Militairen lopen 450 km Birma 'Death' Railway

Sergeant der eerste klasse Emiel Garstenveld (32) en marinier der eerste klasse Jesse Jordans (24) marcheren 450 kilometer over de Birma Railway in Thailand en Birma. Hiermee willen zij het offer onder de aandacht brengen dat velen daar brachten voor onze vrijheid.

Garstenveld en Jordans, beide recruiter bij Defensie, beginnen op 3 januari bij treinstation Ban Pong aan hun tocht. Vanaf daar lopen ze 100 km over het originele spoor dat nog steeds in gebruik is. Daarna volgen ze het in onbruik geraakte spoor nog 350 km verder. Ze pakken de reis zelfvoorzienend aan, dat betekent dat ze alles zelf dragen en geen hulp krijgen. Waar ze ‘s avonds de nacht doorbrengen is onzeker. Dat ligt eraan wat er op hun pad komt.

Death Railway
De Birma Railway, ook wel de Death Railway genoemd, was een spoorlijn tussen Ban Pong (Thailand) en Thanbyuzayat (Birma). Het werd in de Tweede Wereldoorlog in 16 maanden gebouwd in opdracht van het Japanse Rijk om strijdkrachten te ondersteunen in de Birma-campagne.

Slachtoffers
De bijnaam Death Railway is er niet voor niks. Tussen de 180.000 en 250.000 Zuidoost-Aziatische burgerarbeiders en ongeveer 61.000 krijgsgevangenen kregen tijdens de bouw met dwangarbeid te maken. Elke dag lieten gemiddeld 75 mensen het leven. Tijdens de gehele aanleg stierven uiteindelijk ongeveer 100.000 burgers en 15.000 geallieerde gevangenen. Onder hen 3.000 Nederlanders.

Beweegredenen
Garstenveld: “Mijn beweegredenen voor deze tocht? Ik vind dat we meer aandacht mogen besteden aan de mensen die stierven voor onze vrijheid. De vrijheid waarin we vandaag leven hebben we mede aan hen te danken.” Jordans: “De aanleg van de Birma Railway is toch een beetje een ondergesneeuwd verhaal, met onze tocht hopen we er meer aandacht voor te krijgen.”