Duizenden snorfietsen minder in Amsterdam na helmplicht

Duizenden Amsterdamse snorfietsbezitters hebben het laatste anderhalf jaar hun snorfiets weggedaan. Het aantal geregistreerde snorfietsen in de stad daalde met zo'n 30 procent van 37.000 in januari 2018 naar 26.000 in oktober 2019. Dat blijkt uit een evaluatie van de gemeente.

Sinds 8 april zijn snorfietsers binnen de ring verplicht om op de rijbaan te rijden met een helm op. De gemeente nam die maatregel om de verkeersveiligheid en doorstroming op drukke fietspaden te verbeteren. Uit een evaluatie van de gemeente blijkt dat precies dat is gelukt.

Aantal ongevallen gedaald
Het aantal ongevallen met letsel waarbij een snorfietser betrokken was, is sinds de invoering van de helmplicht flink gedaald. In de periode april tot en met oktober 2018 registreerde de politie 94 ongevallen met een snorfiets, in diezelfde periode een jaar later is dat aantal gedaald naar 29 geregistreerde ongevallen.

Ook het aantal ongevallen met fietsers als slachtoffer is fors gedaald van 186 ongevallen in die periode in 2018, naar 114 in die periode een jaar later. Ook daalde het aantal verplaatsingen van snorfietsers met ongeveer de helft.

Doorstroming verbeterd
Volgens de gemeente zijn er eveneens geen negatieve effecten gemeten op de doorstroming van autoverkeer en het openbaar vervoer op de rijbaan. Ook zou het aandeel rijbaangebruikers, zoals automobilisten, dat de snorfiets op de rijbaan onveilig vindt, afnemen. Ook is de verkeersveiligheid, doorstroming en drukte op de fietspaden verbeterd.

4.270 boetes
In totaal zijn er tussen april en oktober door handhavers 4.270 boetes opgelegd voor het niet rijden op de rijbaan of het dragen van de helm waar dit verplicht is. Desondanks vindt de gemeente dat de nieuwe regels goed worden nageleefd.

Wel houdt een deel van de snorfietsers zich de laatse maanden minder vaak aan die regels, blijkt uit steekproeven in juli, september en oktober. Hield in juli circa 90 procent zich aan de nieuwe regels, eind oktober was dat rond de 80 procent. De gemeente onderzoekt met het Openbaar Ministerie of snorfietsers in de toekomst automatisch op de bon kunnen worden geslingerd aan de hand van digitale camera's.

Vervolgmeting
De evaluatie is onder meer gebaseerd op verkeerskundig onderzoek met een 0-, 1- en 2-meting, periodieke metingen van de naleving van de maatregel, ongevalcijfers van de politie, sociale media en klachten en meldingen. Over een half jaar volgt een nieuwe meting.