Help Po de panda thuis te krijgen

Cor het konijn, Po de panda, Heidi de herder, Erik de eekhoorn en Huub de hond; allemaal knuffels die per ongeluk zijn achtergebleven op het station of in de trein. Tijdens de Week van de Verloren Knuffel van 9 tot en met 13 december probeert NS verloren knuffelvriendjes weer thuis te krijgen. Bij een match zorgt NS dat de knuffel nog voor kerst thuis komt.

Hoe meer mensen de knuffels zien, hoe groter de kans dat het lukt. Op Instagram, Twitter en Facebook vraagt NS tijdens de vijfde editie van de #WeekvandeVerlorenKnuffel aandacht voor de pluchen vriendjes. Op de stations waar de knuffels zijn gevonden hangen ‘gemist posters’ bij de reisinformatie. Ook op de schermen in de treinen komen de knuffels voorbij en op station Den Haag Centraal zijn alle knuffels te bekijken, terwijl ze wachten totdat het eindelijk zo ver is: naar huis. Vorig jaar zijn 4 van de 5 knuffels weer thuisbezorgd.

108.000 verloren voorwerpen
Van 1 januari tot en met 31 oktober 2019 werden er 108.000 voorwerpen op de stations of in de treinen gevonden. Nog niet eerder zijn er zoveel spullen achtergebleven. Een mogelijke verklaring hiervoor is het groeiende aantal reizigers. De kans dat een verloren voorwerp weer terugkomt bij de eigenaar is de eerste vijf dagen het grootst. Met de #WeekvandeVerlorenKnuffel wil NS reizigers laten weten wat ze kunnen doen als ze iets zijn verloren en reizigers eraan herinneren om goed op hun persoonlijke eigendommen te letten. De top vijf verloren voorwerpen van het Centraal Bureau Gevonden Goed bestaat uit passen, tassen, portemonnees, sleutels en jassen.

De vijf knuffels waren in 2019 niet de enige vermiste knuffels. In totaal werden er ruim 500 knuffels gevonden op de stations en in de treinen. De meest opmerkelijke voorwerpen waren dit jaar een strijkijzer plus strijkplank, een nachtkastje en een éénwieler.

Als een reiziger iets vergeet op het station of in de trein dan is het belangrijk om daar direct online een melding van te maken en het online formulier zo volledig mogelijk in te vullen. NS’ers proberen dagelijks om de binnengekomen meldingen en de gevonden voorwerpen te koppelen. Daarvan houden we de reiziger graag op de hoogte. Binnen vijf dagen zijn verloren spullen kosteloos op te halen bij de OV Service & Tickets winkel op het station. Daarna gaat het naar het Centraal Bureau Gevonden Goed. Bij een match stuurt NS - tegen een vergoeding - het voorwerp vanuit hier per post op.

Afbeelding: Nederlandse Spoorwegen
Afbeelding: Nederlandse Spoorwegen