Wakker Dier: 'Skip de AH-kip, koop Jumbo-kip'

Wakker Dier start vanaf vandaag met een nieuwe radiocommercial die consumenten laat weten dat de AH kip een slechter leven heeft dan de standaardkip van Jumbo. Zo krijgt die kip bij Jumbo meer ruimte. “Jumbo doet wat volgens Albert Heijn niet mogelijk is,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De dierenwelzijnsorganisatie roept de consument sinds deze zomer op de AH kip niet meer te kopen. Wakker Dier voerde campagne met ‘skip de AH kip’ spotjes op televisie en met een billboardwagen die AH bezorgauto’s volgde. Ook riep de organisatie consumenten op kaartjes achter te laten in de winkels met de boodschap “Ik skip de AH kip”. De vergelijking met de kip van concurrent Jumbo is nieuw.

Meer ruimte
Het overgrote deel van de kipproducten in supermarkten heeft nog geen Beter Leven keurmerk. Voor deze keurmerkloze kip hanteert iedere supermarkt zijn eigen welzijnseisen. Jumbo stelt de beste eisen, Albert Heijn de slechtste. De Jumbokip leeft met 13,5 per vierkante meter; de AH kip met zestien kippen per vierkante meter in een overvolle stal. Ook groeien de kippen bij Jumbo langzamer en krijgen zij natuurlijk daglicht.

Wetenschap
Albert Heijn beklaagt zich over de kritiek van Wakker Dier, die de Zaanse inspanningen op het gebied van dierenwelzijn geen recht zou doen. Het concern stelt dat het al heel veel doet. De werkelijkheid is anders. “Het is wetenschappelijk aangetoond dat de dichtheid die Albert Heijn hanteert, schadelijk is,” zegt Hilhorst. De dichtheid is zo hoog dat kippen worden beperkt in hun beweging, over elkaar heen gaan lopen en elkaar bekrassen.

Beter Leven
Wakker Dier streeft naar het één ster Beter Leven keurmerk als ondergrens. Het onafhankelijke keurmerk is niet alleen beter voor de kippen, maar ook voor de consument. Het zorgt ervoor dat de consument weet wat hij koopt. Bij één ster leven de kippen met twaalf per vierkante meter. “AH zou leiderschap tonen door over te schakelen naar minimaal één ster voor alle kipproducten,” zegt Hilhorst.