Nieuwe kombocht in Zandvoort is lastig voor Pirelli

Zoals bekend is wordt het circuit van Zandvoort flink verbouwd in verband met de komst van de Formule 1 volgend jaar. Eén van de meest ingrijpende klussen is het ombouwen van Arie Luyendykbocht. Daarvan zal een heuse kombocht gemaakt worden zodat de snelheden op het daaropvolgende rechte stuk hoger zullen zijn dan als de bocht gewoon 'plat' was gebleven. Voor bandenleverancier Pirelli is de vernieuwde bocht in Zandvoort een lastig punt komend seizoen.

In 2005 bleek al dat Formule 1-banden het soms moeilijk hebben in kombochten. De banden van Michelin waren destijds niet bestand tegen de 'schuine' bochten op het circuit van Indianapolis en daarom bleven alle coureurs die met het bandenmerk reden aan de kant. De vernieuwde Arie Luyendykbocht zal twee keer zo steil worden als de bochten die in 2005 problemen gaven.

Zover zal het volgend jaar waarschijnlijk niet komen, toch is het een lastig punt voor de bandenleverancier. "We kunnen ons alleen maar aanpassen middels de bandenspanning. Voor Zandvoort zullen we de bandenspanning dus moeten verhogen", zo laat Maria Isola namens Pirelli aan Motorsport.com weten.

"Verder staat in de reglementen al voorgeschreven dat we het hele jaar met dezelfde samenstelling en specificatie van de band moeten rijden. We kunnen dus geen specifiek ontwerp voor de banking in Zandvoort maken. Alleen met de camber en bandenspanning kunnen we ons nog enigszins aanpassen", aldus de baas van Pirelli in de Formule 1.

"We hebben simulaties uitgevoerd, ook van een situatie waarin de baan volledig vlak zou zijn. Zo hebben we alvast een eerste beeld kunnen krijgen van het verschil in belasting van onze banden. Nu is het natuurlijk zaak om een meer gedegen analyse te maken. Daarvoor hebben we ook de simulaties van teams nodig. Pas dan kunnen we de uiteindelijke bandendruk voor Zandvoort vaststellen", zo besluit Isola zijn uitleg.

Nieuwe kombocht in Zandvoort is lastig voor Pirelli (Pro Shots / Koen Laureij)
Nieuwe kombocht in Zandvoort is lastig voor Pirelli (Pro Shots / Koen Laureij)