AH-medewerkers niet meer uit de kleren voor nieuwe kleren

Snapchat, WhatsApp, allemaal hartstikke leuk dat mensen tegenwoordig doodsimpel foto's versturen met niet altijd een grote hoeveelheid kleding om het lijf, maar Albert Heijn pakt het gewoon veel slimmer aan: medewerkers moeten foto's in 'strak passende kleding' of ondergoed insturen via een app, anders kunnen ze geen nieuwe bedrijfskleding krijgen.

Een filiaal in Nijmegen is als eerste de lul, zo hebben de veelal minderjarige medewerkers gemerkt. Jochem de Haes, 17 jaren jong, zag bijvoorbeeld een poster in de kantine hangen. Men moest zo goed mogelijk de contouren van het lichaam kunnen meten en als gratis tip kregen de medewerkers mee om iemand even te laten helpen bij het maken van je ondergoedfoto's - er werd nog nét niet als suggestie aangevoerd dat de lokale filiaalleider dat wel even wilde doen, wel zo makkelijk.

Als je potten met doperwten op de juiste plek gaat zetten komt er wel meer bij kijken dan de betreffende potten met doperwten en de juiste plekken. Kleding is natuurlijk belangrijk: "De manager vertelde ons dat we niet meer in de winkel kunnen staan als we het niet doen, want dan hebben we niet de juiste bedrijfskleding", aldus De Haes. Een woordvoerder van AH liet weten dat zo'n app lekker bij de tijd past, sexting is immers hip, zal men wellicht gedacht hebben.

Als werknemers het niet willen, bijvoorbeeld om religieuze redenen, is de oplossing simpel: "Ze kunnen dan hun maat doorgeven aan de supermarktmanager." Waarom de rest dat niet kan mag Joost weten, hoewel een AH-woordvoerder nu wel laat weten dat het vrijwillig is. Daar is niet iedereen het mee eens, want meerdere medewerkers bevestigen dat er toch wel een toon van enige verplichting in het 'verzoek' zat. De eveneens 17-jarige Niels Waas vond het 'wel cool' dat ze in Nijmegen de eersten zijn, maar 'toen mijn moeder een foto van me maakte in ondergoed voelde het wel een beetje raar'. Verrassing.

De Autoriteit Persoonsgegevens is niet echt gelukkig met het mogelijk aanleggen van een ondergoedfotodatabase door Albert Heijn. Volgens de AP voelen werknemers zich gedwongen foto's van zichzelf in te sturen, ook als ze het eigenlijk niet willen. "Bizar", zo noemt men het. Albert Heijn spreekt van 'goede reuring', die 'meegenomen wordt in de evaluatie'. Overigens leert een blik op de kalender ons dat het toch écht nog niet bijna 1 april is, een tweede blik bevestigt dat nog maar eens.

De vraag van de dag: hoe hossel jij halfnaakte foto's en ga jij nu ook een Albert Heijn-filiaal overnemen?

Update 07.15 uur
Albert Heijn heeft aangegeven toch maar te stoppen met de actie. Men zocht naar een 'efficiënte en foutloze manier' om de kledingmaten vast te stellen, wat volgens hen door algoritmes gedaan zou worden, waardoor mensenogen de foto's niet eens zouden zien. De manager in Nijmegen heeft - volgens AH - echter niet helemaal goed begrepen en legde er teveel druk op, waarna men maar op zoek gaat naar een andere methode. "Het spijt ons dat er verwarring is ontstaan."