Maandverbandverkoper zit tussen twee vuren

Maandverbandverkoper Always heeft een enorm en onoplosbaar dilemma. Naar wie moet het bedrijf luisteren: de minderbedeelde feministen, of de minderbedeelde transmannen? Komt het bedrijf met genderneutrale verpakking? Het lijkt er wel op.


Vrouwen (Foto: Cindy Ord/Getty Images voor Procter & Gamble)

"'Mannen' menstrueren namelijk ook!", volgens de transgemeenschap. "Vrouwen verliezen hun identiteit!", aldus de feministen. Het is allemaal zo enorm vervelend en lastig.

De feministen, die zo graag willen dat man en vrouw gelijk zijn, steken nu een mes in hun eigen overtuiging. Transmannen, vrouwen die liever man zijn, hebben zich in een moeilijke positie verwikkeld, want volgens de feministen zijn zij nu ook onderdeel van het probleem 'patriarchale samenleving', een vrouwonvriendelijke samenleving gedomineerd door mannen.

Transmannen willen graag vrouw zijn, maar uiteindelijk dus niet verenigd worden met symbolen die vrouwen karakteriseren. Of willen ze gewoon 'speciaal' gevonden worden en dus ook zo behandeld worden? Onduidelijk allemaal.

Boycot
Verbolgen vrouwen boycotten nu het toonaangevende merk na de beslissing van het Amerikaanse bedrijf dat het merk Always bezit, Procter & Gamble (P&G), om transactivisten die vrouwelijk zijn geboren en nog steeds sanitaire producten gebruiken, te erkennen.

Een transactivist die het pseudoniem ‘Melly Boom’ gebruikte, had in juli getweet dat zij zich afvroeg waarom het ‘absoluut noodzakelijk’ was om het Venus-symbool op hun sanitaire producten te zetten. "Er zijn niet-binaire en transmensen die jullie producten nog steeds moeten gebruiken, weet je!"

Een andere activist en maker van een documentaire over transgenders, Ben Saunders [huh? red.], nam in juni contact op met de fabrikanten van maandverband met een soortgelijke klacht. Het Always marketing-team antwoordde: "We zijn blij jullie te kunnen informeren dat we vanaf december een wrapper-ontwerp zonder het vrouwelijke symbool zullen gebruiken."

'How dare you'
Hiermee verging blijkbaar de wereld van de feministen. De Britse radicaalfeministische Julie Bindel zei zondag tegen The Mail: "Het verwijderen van het vrouwelijke symbool uit de verpakking van maandverband ontkent feitelijk het bestaan van vrouwen."

Als een volleerd feministenversie van Greta Thunberg ging Bindel volledig 'mental'. "We gaan nu naar de volledige eliminatie van de biologie van vrouwen. Het symbool van de vrouw wordt al decennia lang door feministen gebruikt. Dit is pure lafheid en deugd die wijzen op deze grote bedrijfsmerken die capituleren voor de transagenda."

Reactie Procter & Gamble
P&G heeft bevestigd dat de nieuwe maandverbandverpakking zonder het venus-symbool in heel Europa zal worden geïntroduceerd.

Een woordvoerder van het bedrijf zei: "Al meer dan 35 jaar verdedigt Always meisjes en vrouwen, en dat zullen we blijven doen. We zijn ook toegewijd aan diversiteit en inclusie, en we realiseren ons dat niet iedereen die een menstruatie heeft en een pad moet gebruiken, zich als vrouwelijk identificeert. Daarom wilden we ervoor zorgen dat iedereen die een periodeproduct moet gebruiken, zich comfortabel bij ons voelt."

Boze vrouwen uitten op sociale mediasites ook hun woede over het besluit van P&G.