World of Tanks krijgt realistische schaduwen door ray-tracing

Wargaming heeft samen met Intel gewerkt om ray-tracing mogelijk te maken in World of Tanks. Wees niet bang, je hebt geen dure videokaart nodig, het meeste is namelijk geregeld via de CPU.

Wargaming heeft een jaar geleden de grafische engine van World of Tanks aangepakt en in een update gestopt. Het ontwikkelteam heeft niet stilgezeten en is bezig geweest nieuwe technologieën in de core te integreren. Een van de nieuwe verbeteringen is een nieuwe vorm van ray-tracing. Deze zal bijna realistische schaduwen weergeven. Je hebt alleen maar een grafische kaart nodig die DirectX 11 ondersteunt.

In de onderstaande video wordt een uitgebreide uitleg gegeven. Intel heeft een code-bibliotheek met de naam Intel Embree. Het bouwt een boxmodel van een 3D-model dat bestaat uit polygonen. Zo wordt een tank van 50000 polygonen een boxmodel met 20 boxen. Deze simpelere boxen worden gebruikt om snel te bepalen welke polygoon van bijvoorbeeld een tank een schaduw werpt. Tijdens de samenwerking met het render-team van Intel heeft Wargaming een oplossing in een week geïmplementeerd die ook nog eens de multi-core technologie van Intel gebruikt om het een en ander te versnellen.

Om ray-tracing niet de frames per seconde van World of Tanks onderuit te halen worden er nog wat trucjes uitgehaald om realistische schaduwgedrag zoals harde en zachte schaduwen na te bootsen.

Je kunt het zelf bekijken hoe het draait op je pc, want de ray-trace versie van het spel is hier te downloaden.