'Zelfrijdende auto mag stad niet in'

Zelfrijdende auto’s moeten in Nederland stoppen aan de rand van de stad. Dat zegt Fietsersbond-directeur Saskia Kluit in de podcast De Spaak van de NTR en NPO Radio 1. Ze reageert hiermee op deskundigen die in de podcast stellen dat het moeilijk of zelfs onmogelijk zal zijn om zelfrijdende auto’s door het drukke Nederlandse stadsverkeer te loodsen.

Gescheiden rijstroken
Wereldwijd wordt er hard gewerkt om auto’s zelfrijdend te maken. Dat is niet alleen comfortabel voor de bestuurder, maar zou ook een positieve invloed hebben op de verkeersveiligheid. Dat geldt echter vooral voor de wegen buiten de bebouwde kom, waar auto’s, fietsers en voetgangers vaak over gescheiden rijstroken gaan. De drukke en vaak smalle straten van Nederlandse dorpen en steden zijn volgens de onderzoekers van TNO die in De Spaak worden geciteerd een grote uitdaging.

Volgens de onderzoekers ligt het grootste, vrijwel onoplosbare probleem in het voorspellen van het gedrag van fietsers en voetgangers. De zelfrijdende auto’s kunnen deze weggebruikers vaak wel zien, maar kunnen nog niet goed voorspellen wat zij gaan doen. Volgens Saskia Kluit van de Fietsersbond is dit een reden om de zelfrijdende auto niet toe te laten in de Nederlandse steden. “Fietsen is ontzettend belangrijk voor de Nederlandse mobiliteit, en het is essentieel dat we dat veilig kunnen blijven doen. De zelfrijdende auto is een mooie aanvulling, maar wel tot de rand van de bebouwde kom. Daar kan de gebruiker dan overstappen op ander vervoer, bijvoorbeeld een deelfiets.”