McDonald's doet niet meer mee

Wakker Dier haalt McDonald’s uit de Liegebeestverkiezing. De fastfoodketen was genomineerd omdat hij deed alsof hij was gestopt met plofkippen. Inmiddels heeft de keten deze foutieve claim ingetrokken. “Fijn dat McDonald’s zijn klanten niet meer op het verkeerde been zet, maar echte stappen zet je pas als je gewoon stopt met plofkip en niet alleen advertenties aanpast,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Op de webpagina waar McDonald’s openheid wil geven over de herkomst van zijn eten, deed de keten alsof hij is gestopt met plofkip en alleen “100 procent enriched kippenvlees” gebruikt. In werkelijkheid verkoopt de fastfoodketen nog altijd plofkip en is hij vast van plan dit te blijven doen. De claim op de website is aangepast. Nu stelt McDonalds duidelijk dat hij plofkip verkoopt.

Eerdere misleiding
Het is niet de eerste keer dat McDonald’s zijn klanten op het verkeerde been zet. In 2014 zei McDonald’s ook dat hij geen plofkip verkoopt. De Reclame Code Commissie (RCC) bestempelde dit toen als misleidend, waarna McDonald’s de leugen aanpaste. En in 2013 won McDonald’s de Liegebeestverkiezing, ook vanwege plofkip. Wakker Dier betreurt het dat ze de fastfoodketen nu weer moet terugfluiten. “Blijkbaar durft McDonald’s niet bekend te maken dat hij plofkip verkoopt. Ze lijken zich ervoor te schamen,” aldus Anne Hilhorst.

Vier kandidaten
Er zijn nu nog vier kandidaten over in de Liegebeestverkiezing: ‘teder geproduceerde’ melkchocolade van Milka, ‘stressvrije’ Ierse runderen van Bord Bia, ‘liefdevol’ afgevoerde lammetjes van Jumbo en tenslotte de AH kip met de minste ruimte.

Liegebeestverkiezing
Met de jaarlijkse verkiezing brengt Wakker Dier leugenachtige claims over dierenwelzijn aan het licht. Bedrijven die liegen of misleiden, zetten consumenten op het verkeerde been. Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Op 18 september maken ze de Liegebeest 2019 bekend.

Update 20:35 uur
Met dank aan Woessie; hierbij het statement van McDonald's: "McDonald’s is op de hoogte van de campagne waarin Wakker Dier een ernstig vertekend beeld schetst over onze kip. Ieder kipproduct van McDonald’s voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen, waarbij voedselveiligheid niet ter discussie staat."

Zoals we al vaker hebben gesteld, gebruikt McDonald’s reguliere kip van vaste en gecertificeerde leveranciers, die tijdens het productieproces met respect en zorg omgaan met de kippen. Wij zijn open en transparant over onze kipketen. Daarom hebben we Wakker Dier al eerder uitgenodigd om onze kipketen te komen controleren. Daar zijn zij tot op de dag van vandaag niet op ingegaan.

McDonald’s hanteert hoogwaardige standaarden voor onze kipleveranciers, die overigens zelf ook gebaat zijn bij gezonde kippen. McDonald’s zet zich in voor dierenwelzijn met eigen dierenwelzijn-indicatoren bij alle leveranciers, die wij constant monitoren. Bovendien hanteert McDonald’s strengere eisen op het gebied van dierenwelzijn dan nationale en Europese wetgeving vereist. Het gehele productieproces wordt ook door onafhankelijke gerenommeerde externe auditbureaus gecontroleerd.

Bij het nemen van stappen in de productie van ons kippenvlees nemen wij altijd de balans tussen dierenwelzijn, milieu en betaalbaarheid voor onze gasten in acht. We kijken continu op welk gebied we kunnen optimaliseren. Zo voeren we op dit moment een pilot uit met een leverancier en het Wageningen University & Research centre, waarbij we streven naar het verbeteren van dierenwelzijn door kippen meer daglicht en afleiding te bieden."