Wolff spreekt van schande na Formule 1-kwalificatie

Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff heeft schande gesproken over de kwalificatie voor de Formule 1-race in Italië. De Oostenrijker deed dit nadat in het laatste deel de coureurs elkaar in de weg reden om een slipstream van de ander te pakken en vrijwel iedereen te laat was om nog een snelle ronde neer te kunnen zetten.

Wolff: "De fans die op het evenement af waren gekomen werd de climax van de laatste kwalificatieronde ontnomen. Niemand van ons heeft ooit zoiets absurds gezien."

Alle coureurs wilden in de slipstream van een andere rijder zitten omdat het op Monza in de kwalificatie veel voordeel opleverde. "Het is een schaakspel om de best mogelijke gridpositie te behalen. Op een gegeven moment loopt dat uit de hand, zoals vorige week in Spa al begon, en op vrijdag in de Formule 3 met het afsteken van chicanes en extreem langzaam rijden. Wat we gisteren zagen was dat auto's niet meer aan hun laatste snelle ronde konden beginnen. Het is een schande voor de Formule 1 en niet goed voor de teams en coureurs."

Door de auto's van dit jaar is op enkele circuits de slipstream belangrijk geworden omdat zo gratis enkele tienden van een seconde rondetijd te winnen zijn. Dit was voor het eerst in China te zien toen de coureurs voor hun laatste run allemaal achter Mercedes naar buiten gingen en enkelen te laat waren om nog een tijd te laten klokken.

Vorige week op Spa reed Nico Hülkenberg voorop in de trein en weigerde Valtteri Bottas de Duitser te passeren. Dit zorgde bijna voor een aanrijding, terwijl iets daarvoor Lewis Hamilton bijna op de langzaam rijdende Bottas geknald was. Op Monza werd in het laatste deel van de kwalificatie zichtbaar dat de teams alleen maar oog voor elkaar hadden en pas naar buiten gingen op het moment dat de ander ging. Niemand wilde voorop rijden, waardoor rijders extreem langzaam reden. Hierdoor misten de meesten de kans om nog een snelle rondetijd te laten noteren.

Autosportfederatie FIA had voor de kwalificatie een minimale rondetijd van 1.45 minuten neergelegd, maar deze tijd zorgde er nog steeds voor dat het schaakspel zich kon voltrekken. Zo deden de Mercedessen bij het uitkomen van de pits nepproefstarts, reed Hülkenberg in de eerste chicane rechtdoor, weigerden Carlos Sainz en Lance Stroll Hülkenberg te passeren en deden de andere coureurs mee in het spel. Alleen Sainz en polesitter Charles Leclerc waren aan het eind van Q3 nog op tijd om een rondetijd te laten noteren.

Na afloop stelde de FIA een onderzoek in naar het gedrag van de coureurs die voorop reden. Hülkenberg kwam er met een waarschuwing vanaf, net als Sainz en Stroll. De vraag is of een waarschuwing het gedrag van teams en coureurs gaat veranderen. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton denkt in ieder geval van niet en pleit voor een ander kwalificatieformat op circuits waarbij de slipstream uitermate belangrijk is. Het is aan de FIA om hierop te reageren.