Brussel akkoord met verdelen vluchten tussen Schiphol en Lelystad Airport

De Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. 

Dat blijkt uit een conceptbesluit dat in handen is van de NOS. In de regeling staat onder andere dat luchtvaartmaatschappijen die bereid zijn vluchten op Schiphol op te geven, voorrang krijgen op Lelystad. Voorwaarde is wel dat ze de vluchten op Schiphol teruggeven aan de slotcoördinator op Schiphol, of de plekken zelf gebruiken voor overstapvluchten. Er is nu een regeling voor 25.000 vluchten per jaar. Na drie jaar volgt een evaluatie.

Het ministerie wil niet reageren op de inhoud van het document. "We hebben het oordeel van de commissie nog niet", zegt een woordvoerder. "De notificatieprocedure, die vertrouwelijk is, loopt." De Commissie publiceert voor eind september haar officiële besluit.

Stikstofuitspraak
Door de toestemming uit Brussel zijn echter nog niet alle problemen opgelost. Bewonersgroepen in Gelderland en Overijssel willen dat Lelystad Airport pas opengaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen. Ook de stikstofuitspraak van de Raad van State kan voor problemen zorgen.

Wethouder Udo Kock (Economische Zaken) vertelde eerder in het AT5-programma Park Politiek dat het stadsbestuur graag wil dat Schiphol minder vakantievluchten gaat verwerken. "Ik denk dat het heel verstandig en belangrijk is dat Schiphol het internationale netwerk, die hub-functie, dat dat op termijn weer kan groeien. Dat zal alleen kunnen als dat duurzaam is."