Supermarkten overspoelen consument met vleesstunts

Het aantal vleesaanbiedingen is de eerste helft van 2019 met 17 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is de sterkste stijging in vier jaar. In een half jaar tijd stuntten de elf grote supermarkten maar liefst 7.974 keer met vlees. Dat blijkt uit de Stuntmonitor van Wakker Dier.

De grootste stijging wordt veroorzaakt door het aantal aanbiedingen van vlees met één ster van het Beter Leven keurmerk (Dierenbescherming). Die namen toe van 3.000 in 2018 naar 4.023 in 2019, een stijging van 34 procent. Ook het aantal kiloknallers steeg met 4 procent naar 3.951. “De supermarkten zijn meer gaan stunten, zowel met kiloknallers als met stervlees. En dat is precies de verkeerde ontwikkeling,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Vleesvraag
“De stunts drijven de vraag naar vlees op, terwijl de vleesconsumptie juist naar beneden moet,” zegt Hilhorst. Supermarkten zouden kiloknallers kunnen vervangen door stunts met keurmerk. Maar in plaats daarvan laten ze het totaal aantal stunts fors oplopen. “Zo stimuleren de supermarkten de vleesconsumptie. En de dieren betalen de lage prijs met slechte leefomstandigheden,” zegt Hilhorst.

Albert Heijn
Vrijwel alle supermarkten zijn meer gaan stunten met vlees. De kleinere spannen de kroon. Zo zette COOP 246 aanbiedingen meer in haar folders, een stijging van 41 procent. De grootste stunter is nog altijd Albert Heijn, met maar liefst 1.399 vleesaanbiedingen in het eerste half jaar. De nummer twee – supermarkt PLUS – blijft daar met 878 aanbiedingen ver bij achter.

Stuntmonitor
Wakker Dier houdt vanaf 2010 alle vleesaanbiedingen van de grootste supermarktketens bij. De organisatie bekijkt daarvoor de folders van Albert Heijn, ALDI, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie houdt het gestunt de lage vleesprijzen in stand en daarmee de constante druk bij boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren.