Gameplayverbeteringen van NBA 2K20

2K Games heeft heel wat informatie over NBA 2K20 via de NBA 2K20: Gameplay Blog gegeven. Mike Wang, Gameplay Director van NBA 2K, gaat dieper in op nieuwe features en hoe de game een grote stap voorwaarts is voor de reeks.

Allereerst wordt er ingegaan op de vernieuwd Motion Engine. Vorig jaar werd er al afgeweken van standaard animaties voor al het voetenwerk, maar de nieuwe technologie bracht een aantal uitdagingen met zich mee waardoor een deel van de controle over de animatieselectie kwijt was. Hierdoor waren er situaties waar een deel van de authenticiteit weg was. Kortom, sommige aspecten van beweging zagen er veel beter uit en sommige voelden een stap achteruit. In NBA 2K20 is dat aangepakt. Er is een beter voetenwerk en er is meer variatie in beweging. De spelers hebben een veel beter gevoel voor hun gewicht en planten hun voeten beter.

In NBA 2K20 zul je een knipperend geel effect rond de Stamina-balk zien wanneer het energieniveau van desbetreffende speler onder een bepaalde drempel zakt. Als dat gebeurt wordt deze speler minder snel en veel sneller moe. Het is dus belangrijk wanneer je wilt sprinten met je eerste stap en de Sprint-trigger niet de hele match lang wilt misbruiken. Er zijn nieuwe stijlen en bewegingen toegevoegd. De lijst is te lang om op te noemen, maar er zijn 27 speelstijlen voor jouw MyCareer speler. Het dribbelen is dit keer compleet onder de ProStick gezet, er zijn geen scripted dribble-moves.

Niet alleen aanvallers hebben meer features tot hun beschikking. De makers hebben voor NBA 2K20 een defensief systeem bedacht dat Read & React Defense heet. Bij het bewaken van de bal zien verdedigende spelers een kleine pijl onder de aanvaller die aangeeft waar ze naar toe leunen of proberen te gaan. De pijl verschijnt op verschillende tijdstippen op basis van de attributen van de verdediger, en modelleert de verschillende reactietijden tussen een slechte en een geweldige verdediger. Anticiperen op de beweging van de balhandler en het afsnijden van hun aanval zal veel meer voorspelbare resultaten opleveren, zoals het tegenhouden van de dribbler, het forceren van een pick-up of het veroorzaken van een fumble. Dankzij de upgrade van de motion engine en het verbeterde defensieve voetenwerk, lossen 1-op-1 gevechten nu op een veel voorspelbaardere manier op, waarbij de verschillen tussen slechte en goede verdedigers te zien is. Onder de aanvaller zie je ook een ring. Als die uit een geheel bestaat is de kans klein dat je de bal steelt. Hoe erger de ring een stippellijn heeft dan is de kans groter. Hierdoor zijn Steals voorspelbaarder dan alleen maar op goed geluk de steal-button spammen.

Er zijn nog meer verbeteringen, zoals offball play, betere aanvallende en verdedigende AI en geavanceerdere layup- en dunk-mogelijkheden. Badges en take-overs van het vorige deel zijn terug met upgrades om ze nog unieker te maken. Een compleet overzicht is op de blog van 2K te lezen. NBA 2K20 komt 6 september uit op pc, PlayStation 4, Xbox One en Switch.