Supermarkt gebruikt humor in strijd tegen plastic afval

Een supermarkt in het Canades Vancouver, East West Market, gebruikt humor om klanten ervan te weerhouden om plastic zakjes te gebruiken. In plaats van geld te vragen, of je te verplichten zelf een herbruikbare tas mee te nemen, laten ze je in deze supermarkt wel twee keer nadenken voordat je een tasje accepteert.

De tasjes van deze supermarkt zijn namelijk niet bedrukt met reclame voor de winkel zelf, maar met opdrukken waar een normaal mens liever niet mee in het openbaar geassocieerd wil worden. Wrattencreme, De Bizarre Pornovideowinkel en Darmverzorging, zijn drie opdrukken op zakjes waarmee je de winkel uit kan lopen.


Avoid the shame, bring your re-usable bag (bron: YouTube)

De eigenaar van de winkel, David Lee Kwen, wil mensen vooral laten nadenken als ze een plastic zakje accepteren en hij gebruikt daar maar wat graag 'omgekeerde psychologie' voor. "Mensen vinden het niet leuk als ze wat verplicht worden", aldus Kwen. "We wilden de klanten iets grappigs geven, maar ook iets wat ze laat nadenken."

En het lijkt te helpen. Een klant zei: "Ik draag nog liever mijn groenten in mijn armen dan ze in zo'n zakje te doen." Anderen zien een zwak punt in de actie, veel klanten willen nu juist zo'n zakje hebben zeggen zij, voor de lol.

Kwen erkende een toenemende vraag naar de tasjes en hij heeft nu dan ook besloten om dezelfde slogan's op herbruikbare tasjes te drukken. Overigens had hij maar duizend bedrukte zakjes laten maken, dus op=op.