Lange rijen en achtergelaten boodschappen door grote pinstoring

Lange rijen, briefjes op de deur en mandjes vol boodschappen die zijn achtergelaten. Door een pinstoring kunnen veel klanten van winkels niet betalen bij de kassa's. In Amsterdam zijn vooral de Albert Heijn, Etos en Gall & Gall getroffen.

Bij de Albert Heijn op het Christiaan Huygensplein in de Watergraafsmeer wordt klanten gevraagd alleen contant te betalen. En bij de supermarkt op het Bos en Lommerplein zijn veel boodschappen achtergelaten. Ook bij andere vestigingen zijn maatregelen getroffen.

Duizenden meldingen
Op allestoringen.nl kwamen duizenden meldingen binnen. De storing begon rond 16:00 uur. Een woordvoerder van KPN zegt tegen de NOS dat de storing bij de Ahold-bedrijven wordt veroorzaakt door een firewall die bij het bedrijf wordt gebruikt, een voorziening die het dataverkeer filtert en 'foute' data moet tegenhouden. Maar door de storing worden alle data tegengehouden.

Een klant van de Albert Heijn op het Christiaan Huygensplein zegt dat hij het boodschappen doen even overslaat. "Dan maar geen lunch morgen."