Coalitie bereikt akkoord over ingrijpende veranderingen NPO

De coalitie is het eens geworden over een hervorming van de NPO. Er zullen bij de publieke omroep enkele forse wijzigingen plaatsvinden.

Zo zal tot 20:00 uur geen reclame meer worden uitgezonden op televisie. Online verdwijnen de advertenties zelfs helemaal. 

Maar ook op financieel gebied zijn er enkele wijzigingen. Zo wordt de verdeelsleutel tussen de omroepen aangepast, grote omroepen met veel leden krijgen wat minder geld. Daardoor blijft er meer geld over voor de kleinere omroepen met minder leden.

Ook daalt het ledenquotum, nu moet een omroep nog 150.000 leden hebben om in aanmerking te komen voor een vergunning. In de toekomst wordt dat 50.000. Daarmee zijn WNL en HUMAN gered, Powned haalt ook dit quotum niet en moet serieus vrezen voor haar voortbestaan.

Inhoudelijk zal de grootste verandering plaatsvinden bij NPO 3. Deze zender zal niet langer programma's uitzenden van de landelijke omroepen. In plaats daarvan wordt het kanaal vrijgemaakt voor gebruik door regionale omroepen. De landelijke omroepen krijgen op het kanaal nog wel ruimte voor 'vernieuwende programmaconcepten'. 

De NOS en de NTR zullen zeer nauw moeten gaan samenwerken of mogelijk zelfs fuseren. Op de radio veranderd er niks.

De hele operatie kost ongeveer 60 miljoen euro, 40 miljoen daarvan zal door het Rijk worden opgehoest. De andere 20 miljoen euro is voor rekening van de NPO.