BelgiŽ wil geen extra gaten in de weg

Als een makelaar het Belgische wegdek zou moeten verkopen zou die waarschijnlijk de termen 'rustiek', 'authentiek' en 'voor de handige doe-het-zelver' in de advertentie plaatsen. Maar toch heeft het Belgische verkeersinstituut Vias zo zijn bedenkingen bij een nieuw snelheidsremmende systeem uit Zweden dat voor extra gaten in de weg zorgt.

De afgelopen jaren is in een aantal Scandinavische landen het Zweedse systeem Actibump in gebruik genomen. Dit systeem bestaat uit een stalen plaat die in de weg wordt geplaatst en zes centimeter omlaag zakt zodra er iemand met een te hoge snelheid aankomt. De ontwikkelaars van het systeem zeggen dat het een stuk effectiever is dan drempels.

Volgens de Zweedse politie worden er opvallend minder snelheidsovertredingen begaan mede omdat de verkeerskuilen tijdig worden aangekondigd. Hoewel er met het systeem een grotere kans is op schade aan de auto wordt vrij laconiek gemeld 'wie niet horen wil, moet het maar voelen'. Al melden ze daarbij wel dat er nog geen schadeclaims zijn ingediend.

België heeft bij het invoeren van het zone 30 systeem in hun land al gekeken naar dergelijke systemen maar acht het ongewenst. Kritiekpunten waren daarbij vooral vanaf welke snelheidsoverschrijding het systeem zou gaan werken, de risico's voor motorrijders en de vrees dat automobilisten door de doffe klap konden schrikken en mogelijk een ongeval veroorzaken.