Benzine- en dieselverbod gaat te ver, zegt staatssecretaris

Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat gaan het voornemen van de gemeente Amsterdam om met ingang van 2030 benzine- en dieselauto's uit de stad te weren, een stap te ver. Ook de Tweede Kamer is kritisch over de hoofdstedelijke plannen, aldus de NOS.

"De plannen van Amsterdam lijken tot 2025 aan te sluiten bij de landelijke harmonisatie zoals deze nu voorligt", laat de bewindsvrouw weten. Die plannen bestaan uit een verbod volgend jaar op dieselauto's van 15 jaar en ouder binnen de ringweg A10, en met ingang van 2022 ook voor dieselbussen en -touringcars in de binnenstad.

"De voorstellen voor daarna lopen vooruit op de voorziene evaluatie. Voor mij is een verbod van benzine- en dieselauto's niet aan de orde", aldus de staatssecretaris via haar woordvoerder. Na 2025 vindt ze dat de Amsterdamse voorstellen moeten worden getoetst aan dan geldende wetten en regelgeving.

Van Veldhovens partij D66 zei in de Tweede Kamer dat een verbod over elf jaar niet realistisch is, omdat er dan volgens de ramingen niet meer dan twee miljoen elektrische voertuigen zijn. Te weinig, vindt de partij. Maar het is wel goed dat er wordt gewerkt aan schone lucht, aldus Kamerlid Rutger Schonis.

Geert Wilders noemt het plan op Twitter "compleet bezopen". Vanaf 2030 is de hoofdstad volgens hem "echt alleen nog voor de subsidieslurpende Tesla-elite van GroenLinks en D66". Daar moet de gewone autorijder voor opdraaien maar die mogen dan de stad niet meer in, aldus de PVV-leider.