Eerste details PlayStation 5 onthuld door Sony

In een exclusief interview met tech-website Wired heeft 'PlayStation-architect' Mark Cerny de eerste details van de volgende PlayStation-generatie uit de doeken gedaan. In vogelvlucht goed om te weten voor geïnteresseerden: PlayStation 5 is backwards compatible met PS4, de huidige PlayStation VR wordt ondersteund, hij beschikt nog gewoon over een optische drive en de hardware is - voor consolestandaarden - behoorlijk indrukwekkend te noemen.

Mark Cerny was ook al hoofd hardware-architectuur voor PlayStation 4 en PlayStation Vita en treedt daarnaast veelvuldig op als consultant bij de ontwikkeling van talloze PlayStation-games, dus we mogen aannemen dat het iemand is die weet waar hij over praat. Het eerste wat Cerny wil benadrukken is dat de PlayStation 5 allesbehalve een 'upgrade' is.  Die aanname is niet zo gek als je je bedenkt dat zowel Microsoft als Sony de afgelopen jaren beide verbeterde versies van hun consoles hebben uitgebracht binnen de levenscyclus van diezelfde machines (PS4 Pro en Xbox One X).

De volgende generatie PlayStation biedt vanzelfsprekend een aanzienlijke verbetering op gebied van hardware. Het kloppende hart van Sony's next-gen machine is een nieuwe AMD-chip, uiteraard weer 'custom designed' voor gebruik in een gameconsole. Het CPU-gedeelte van deze chip is gebaseerd op de derde generatie van AMD's Ryzen-lijn en beschikt over 8 cores op basis van de nieuwe 7nm Zen 2-microarchitectuur. Het GPU-gedeelte betreft een 'custom'-versie van Radeon's next-gen Navi-lijn en zal onder andere ray tracing ondersteunen.

Hoewel ray tracing door veel mensen als een gimmick wordt gezien benadrukt Cerny de potentie die deze technologie in huis heeft. "De onmiddelijke voordelen van ray tracing zijn vooral visueel. Omdat ray tracing de 'afkaatsing' van licht op objecten nabootst, kunnen reflecterende oppervlakten en [licht]straalbrekingen door glas of vloeistof veel accurater worden gerenderd, zelfs in real-time, wat een veel hoger realismeniveau oplevert". Momenteel wordt ray tracing alleen nog ondersteund door de laatste videokaarten van Nvidia, de RTX-reeks.

Verder beschikt de AMD-chip over een unit voor 3D audio die volgens Cerny 'zal herdefiniëren' hoe geluid in games wordt ervaren. "Als gamer was het voor mij een beetje frustrerend dat het verschil in geluidskwaliteit tussen PS3 en PS4 vrij klein was. Met deze nieuwe console zal aangetoond worden hoe dramatisch beter de geluidservaring kan worden als je er genoeg 'horsepower' achter kunt zetten. Het resultaat is een veel meer 'immersive' ervaring met geluiden die van voren, achteren, boven en onder komen."

Een ander paradepaardje qua hardwarecomponenten vinden we volgens Cerny in de harde schijf. De nieuwe PlayStation zal beschikken over 'een beest van een SSD' die zaken als laadtijden dramatisch zal doen afnemen. Om dit te demonstreren liet Cerny tijdens het interview met Wired de verschillen in laadtijden zien in de PS4-game Spider-Man tussen een PS4 Pro en een devkit van de next-gen PlayStation. Waar de PS4 Pro 15 seconden deed over een fast-travel van de ene naar de andere kant van Manhattan, deed de devkit met SSD er 0,8 seconden over. Laadtijden zijn slechts een onderdeel van de verbetering, met de nieuwe SSD kunnen gamewerelden ook dramatisch veel sneller worden rerendered, wat weer als gevolg heeft dat een speler zich veel sneller door een omgeving kan bewegen. Sony wil nog niet loslaten wat de precieze specificaties van de disk zijn, maar naar verluidt beschikt de schijf onder andere over een bandbreedte die in nog geen enkele consumenten(PC-)SSD zit.

De PlayStation 5 - een nog onbevestigde naam die we voor het gemak maar even aanhouden - komt niet uit in 2019. Of dat betekent dat de next-gen PlayStation dan wel in 2020 uit moet komen is volgens vele speculaties een gegeven, maar de officiële berichtgeving daarover zullen we moeten afwachten. Waarschijnlijk horen we dat rond E3 ergens in juni.