Nee echt: gesjoemel garages bij apk

In de categorie 'water is nat' brengt de Consumentenbond u: 'Garages sjoemelen met apk'.

Uit een steekproef met twaalf auto's bij elf garages bleek dat er flink werd besodemieterd door de garages. Zo vonden ze diverse gebreken die helemaal niet bestaan om zo hoge kosten voor onnodige reparaties in rekening te kunnen brengen.

De boeven van de garages zijn zó goed in het misleiden van klanten dat de RDW vaak niet kan controleren of een uitgevoerde reparatie nou wel of juist niet noodzakelijk was om afkeur van de auto te voorkomen. Dat doen zij door de 'gebreken' pas te vermelden op de keuringsrapporten nadat de eigenaar van de auto akkoord heeft gegeven voor het verhelpen daarvan.

Wanneer geen akkoord wordt gegeven voor het uitvoeren van werkzaamheden verdwijnen de gebreken ineens als sneeuw voor de zon. Tijdens de steekproef voerde een garage een probleem met de remschijven aan als reden voor afkeur. Toen er geen akkoord kwam voor herstel bleek het probleem niet te zijn genoteerd op het keuringsrapport. Zie voor een gedetailleerd overzicht van het gesjoemel het onderstaande filmpje van de steekproef.

Zaken die de Consumentenbond in de toekomst nog graag wil oppakken omvatten onder andere een onderzoek naar de werkomstandigheden van vakkenvullers in supermarkten; is er sprake van uitbuiting en structurele onderbetaling? En een steekproef om te kijken of er ook echt 'vuur is, waar rook is' staat hoog op de agenda.