Facebook raadt dat je dood bent

Facebook gaat een algoritme inzetten om te voorspellen of het zinvol is om suggesties over interacties met vrienden te doen. Het lijkt het sociale netwerk namelijk handig om bepaalde suggesties zoals felicitaties of uitnodigingen enkel te doen bij mensen die nog niet onder de groene zoden liggen.

Dat zou moeten voorkomen dat overledenen "op pijnlijke wijze verschijnen", oftewel in het zicht van de argeloze Facebookgebruiker gaan rondspoken, aldus een bericht van het techbedrijf. Deze zal immers maar net die dierbare zijn verloren en dat is volgens bestuurder Sheryl Sandberg al pijnlijk genoeg.

Profielen kunnen al worden gememoraliseerd; ze worden dan op 'Eerbetoon'-status ingesteld waardoor bij de naam van de persoon komt te staan dat deze wordt 'herinnerd'. Dan stoppen ook de verjaardags- en uitnodigingsnotificaties.

Hiervoor moet echter actie worden ondernomen, doorgaans door speciale nalatenschap- of legacy-contacten die iemand zelf heeft aangewezen. Zij kunnen je profielpagina memoraliseren indien je kassiewijle bent. Als je die niet hebt kunnen nabestaanden Facebook wel op de hoogte brengen, maar dat gebeurt niet altijd en soms duurt het een tijdje.

En omdat het nou eenmaal om een technologiebedrijf gaat, zal er nu kunstmatige intelligentie worden ingezet om uit te rekenen of het zinnig is om users bepaalde notificaties te versturen. Wordt er geoordeeld dat je de emmer hebt geschopt, stoppen die notificaties, maar je profiel blijft verder onveranderd.

Het bedrijf introduceert ook een 'Eerbetoon'-tab voor al gememoraliseerde pagina's. Dat is bedoeld om de tijdlijn te kunnen blijven tonen, maar users ook in staat te stellen berichtjes achter te laten in een speciaal eerbetoongedeelte. Of je die zelf krijgt te lezen zou samenhangen met je geloofsovertuiging.

Eerbetoon-status en eerbetoon-tab (beeld: Facebook)
Eerbetoon-status en eerbetoon-tab (beeld: Facebook)