Ophef om 'onder de trein'-mode

Een 'modecampagne' van ProRail leidt tot ophef onder spoormedewerkers. Het gaat om nagemaakte kapotte kledingstukken van slachtoffers, bedoeld om jongeren bewust te maken van het gevaar van ongelukken. De NS en vakbonden vinden dat de campagne de plank misslaat.

Machinist Ron Christiaanse, een van de critici, maakte vijf aanrijdingen mee. "Je moet je voorstellen dat als ik bij een overweg langs rijd en iemand steekt nog snel over en redt dat niet, of struikelt bijvoorbeeld, dan duurt het vele honderden meters voordat ik stilsta. Dan krijg je een klap. Je krijgt dat geluid. Je krijgt een knoop in je maag", zegt hij tegen de NOS.

Na de aanrijdingen werd hij geconfronteerd met niet alleen gescheurde kledingstukken maar ook stoffelijke resten aan de trein. De machinist denkt dat de campagne spoormedewerkers, hulpverleners en nabestaanden over het hoofd ziet. "Die hebben een heel ander beeld bij deze kleding."

Bovendien vraagt hij zich af of de jongerendoelgroep de kapotte kleren wel met ongelukken in verband brengt. "Je kan gescheurde kleding kopen in elke kledingwinkel."

Vakbond FNV Spoor zegt telefoontjes te hebben gehad van leden bij wie weer zoveel nare herinneringen naar boven kwamen dat ze er niet van konden slapen.