Formule 1 zoekt naar oplossing om zichtbaarheid startlichten te verbeteren

Na afloop van de Formule 1-race in Australië klaagden een aantal coureurs dat de startlichten niet of nauwelijks zichtbaar waren. De FIA en Formule 1-organisatie FOM bekijken nu of ze aanpassingen kunnen doen om dat te verbeteren.

Oorzaak van de slechte zichtbaarheid zijn de bredere achtervleugels die dit seizoen ingevoerd zijn. Onder de coureurs die last hadden is Pierre Gasly van Red Bull Racing. “Ik kon de lichten niet zien vanwege die brede achtervleugels. Ik moest dus maar reageren op de auto's om me heen. Dat kostte me een paar plaatsen”, aldus Gasly.

Robert Kubica die van de laatste startrij moest vertrekken keek tegen de achtervleugel van de McLaren van Carlos Sainz. “Dus ik zag alleen de eerste paar lichten. Ik moest mijn nek helemaal naar links strekken en raakte een beetje in paniek.”

Mogelijk dat de FIA en FOM besluiten om extra lichten op te hangen. Tussen 2009 en 2017 werd die oplossing ook al gebruikt. Bij de invoering van lagere achtervleugels in 2017 werden de extra lichten weer afgeschaft. Met de komst van de halo werden de lichten juist lager gehangen.

Voor de komende race in Bahrein over een week hoopt men het probleem opgelost te hebben.