Google onthult gamestreamingservice Stadia

Google heeft vandaag tijdens gameconferentie GDC officieel Stadia onthuld, een nieuwe gamestreamingservice die gamers en toeschouwers dichter bij elkaar moet brengen. Het enige wat je nodig hebt is een PC met de Chrome-browser, een TV met Chromecast of een telefoon/tablet.

De tech-reus claimt dat met Stadia iedere game-sessie tot 4K-resolutie bij 60 frames per seconde gestreamd kan worden, met 'onvermijdelijke' ondersteuning voor 8K in de toekomst. Qua power mogen we volgens Google rekenen op maar liefst 10,7 teraflops per gamesessie via Stadia, waarmee het meer rekenkracht zou bieden dan Xbox One X (6tflops) en PlayStation 4 Pro (4tflops) gecombineerd.

Google hoopt met Stadia eindelijk een doorbraak te maken in de wereld van stream-gaming, iets wat eerdere platforms zoals OnLive en Nvidia Shield niet echt lukte. Welke games zoal beschikbaar zullen zijn voor Stadia is niet bekend, al behoren in ieder geval Assassin's Creed Odyssey en Doom Eternal tot de mogelijkheden aangezien die on-stage werden gedemonstreerd. Het idee is dat spelers via Stadia en kijkers via YouTube op ieder gewenst moment met elkaar kunnen wisselen, zodat kijkers bijvoorbeeld een lopende game kunnen joinen of juist vanaf het gamen terug kunnen keren in een passieve rol als toeschouwer.

Ook onderdeel van de dienst is de Stadia controller die je op ieder gewenst apparaat dat Stadia ondersteunt kunt koppelen en om naadloos te kunnen switchen tussen apparaten. Dit is overigens geen verplichting, gebruikers hebben de vrijheid om willekeurige andere controllers aan te sluiten via USB die door Chrome ondersteunt worden.

Met de aankondiging van Stadia kwam ook de onthulling van Google's eigen first-party ontwikkelstudio, Stadia Games & Entertainment. Zoals verwacht wordt deze toko gerund door Jade Raymond, voormalig topvrouw bij Ubisoft en EA. Aan welke games wordt gewerkt is niet bekendgemaakt. Hoewel de games in één 'instance' draaien zou het volgens Google ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld games in splitscreen co-op te spelen zonder dat dat extra rekenkracht vereist.

Het grote voordeel van Stadia, zoals dat ook met andere streamingservices al wel eens is beloofd, zou zitten in het volledig overbodig maken van lokale hardware zolang het maar Google Chrome kan draaien. Voor mobiele apparaten als smartphones en iPads zou het qua resources net zoveel van je telefoon eisen als een video via WiFi streamen waardoor accu's veel langer mee kunnen dan wanneer een interne videochip hard aan het werk moet. Bij Chromecast is het voordeel dat je geen dikke console meer onder je televisie hoeft te plaatsen. Waar we allemaal natuurlijk nieuwsgierig naar zijn is hoe een en ander presteert op een huis-tuin-en-keuken-verbinding die een gemiddeld huishouden heeft liggen.

De nieuwe gamestreamingservice zal later dit jaar verschijnen. Google geeft aan in de komende tijd meer rondom Stadia bekend te zullen maken.