Facebook focust op privacy en verbinding met WhatsApp en Instagram

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg zegt dat zijn bedrijf zich in de toekomst meer gaat richten op de privacy van gebruikers. Privécommunicatie wordt end-to-end versleuteld zoals dat met WhatsApp al het geval is. Users van Facebook, WhatsApp en Instagram - de laatste twee zijn ook in het bezit van Facebook - krijgen bovendien de mogelijkheid contact met elkaar te leggen.

De platforms worden dus interoperabel, wat wil zeggen dat een Facebookgebruiker en een Instagrammer contact kunnen maken. Vermoedelijk zal deze mogelijkheid beperkt blijven tot privéberichten; de oprichter stelt dat die in de toekomst belangrijker gaan worden dan openbare posts. In ieder geval begint het bedrijf daarmee, aldus Zuckerberg in een blogpost.

Facebook lag de afgelopen tijd zwaar onder vuur, onder meer vanwege gegevens van miljoenen mensen die waren buitgemaakt door AggregateIQ en Cambridge Analytica. Die werden vervolgens zonder toestemming gebruikt in de campagnes voor de Brexit en de verkiezing van Donald Trump.

Hoewel Zuckerberg erkent dat de reputatie van het bedrijf op privacyvlak niet sterk is, lijkt de bekendmaking meer dan een charme-offensief. "We zien dat privécommunicatie, vluchtige posts en kleine groepsverbanden verreweg de snelstgroeiende gebieden van online communicatie zijn", zegt de topman.

SnapChat
Met vluchtige posts bedoelt Zuckerberg posts die na verloop van tijd verdwijnen, waarmee het bedrijf aangeeft ook met SnapChat de concurrentie aan te gaan. Dit is immers een van de hoofdfeatures van dat platform. "Mensen willen weten dat datgene wat ze delen, ze niet later achtervolgt en schade toebrengt", aldus Zuckerberg. Hoe Facebook dit verder vorm wil geven is nog onduidelijk.

Het bedrijf wil er bovendien voor zorgen dat er geen privacygevoelige informatie wordt opgeslagen in landen die privacy en vrijheid van meningsuiting niet hoog in het vaandel hebben. Facebook accepteert dat dit tot blokkades in sommige landen kan leiden, of dat het lastiger wordt om naar bepaalde markten uit te breiden, aldus de oprichter.

Maar de focus op privacy en versleuteling kan anderszijds juist markten openen. Zo zou het makkelijker worden om tools te ontwikkelen op het gebied van bedrijfscommunicatie, en van e-commerce en online betalingen. Een tijdsduur voor de uitrol is overigens niet genoemd, behalve dan "de komende paar jaar".